guldhamster/dvärghamster
Jag skall kanske skaffa mej en hamster, men jag vet inte om jag vill ha en guld eller dvärghamster,
Hur stora är dom? _(guld & dvärg)
_Skall man ha de 2 & 2 eller bara 1 ?
hamstar kan äta "vanlig" mat _( typ öh kycklig & ris )
_Vad är lagen på Bur mått? _(dvärg & guld)
_**"Ska" man ha duna/galler eller ikealåda som Bur?
Hur mycket motion behöver hamstrar per dag?
Finns det någon bra uppfödare i närheten av göteborg?
**Tack i Förhand, Alicia
Hur stora är dom? _(guld & dvärg) Dvärg ca 70-80 g om jag minns rätt och guldar mellan 180 och 200 g. Roborovski väger dock bara ca 25-30 g.
_Skall man ha de 2 & 2 eller bara 1 ? Guldar ska vara ensamma senast från 8 veckor, dvärgar kan man ha tillsammans, men man får vara beredd på att man kan behöva sära på dem.
hamstar kan äta "vanlig" mat _( typ öh kycklig & ris ) Ja men den får inte vara kryddad, detsamma gäller för dvärgar, guldar och dvärgar äter i stort sett samma saker.
_Vad är lagen på Bur mått? _(dvärg & guld) Kommer inte ihåg måtten i huvet men miniduna funkar till båda.
_"Ska" man ha duna/galler eller ikealåda som Bur? Det är en smaksak, jag föredrar duna-burar.
Hur mycket motion behöver hamstrar per dag? Finns inget direkt mått på hur mycket motion de behöver, men de behöver stimulans.
Finns det någon bra uppfödare i närheten av göteborg? Titta i uppfödarlistan hos SHF

Tillägg på Åsas svar:
Finns det någon bra uppfödare i närheten av göteborg?
Jag, Noomie och UlrikaD finns också i Göteborg men vi är dock inte
registrerade uppfödare men dock lika seriösa som reggade uppfödare som finns på SHF's hemsida ;)
Jag föder upp endast upp korthåriga guldhamstrar.
Noomie föder både upp kort- och långhåriga guldhamstrar. Snart ska hon även få roborovski-smått där hemma (dvärghamster).
UlrikaD föder endast upp långhåriga guldhamstrar. :)
#2 det spelar ingon roll om ni är reggade eller inte :)
Har du ( å er andra) någon hemsida?
Hej min hemsida är http://novashamstrar.dinstudio.se/
jag har 2 st små här hemma just nu…ulrika D har jättefina sobel ungar just nu ..hon finns här inne..
och om du klickar på tinas namn kommer hennes pres upp och där finns det säkert en länk till hennes uppfödning…kram Noomie
#4 vad söta :o :D jag tyckte om Lafayette , å O'mally :)

#1 Himmel, vilket fetto en liten Dvärg skulle vara om den vägde så mycket^^ Där mindes du nog lite fel ;)
En dväg bör ligga i vikt mellan 45-60 gram, tycker iaf jag. = )
#7 Alltid lika vänlig…..

Som Tina och Noomie skrivit så har jag en kull med sobel och créme just nu. De finns i den här länken. Kommer att komma fler kullar framöver också.
http://hamster.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2f4216c3-09d5-470f-a8d9-8c13a300822a

#8 Vadå? Jag var väl inte otrevlig??

#10 Jag tror hon var ironisk, eller?
#3 Här är min; www.tinyshamster.se.nu. Den är dock lite ouppdaterad då jag håller på med en ny design.
Kommer dock ha en kull korthåriga guldhamstrar lev. i september om allt går bra. Både sköldpadd och satin förväntas dyka upp.
#11 september är egentligen super, fyller år då, åså aa, då är det större chans att jag verkligen får :)

#12 Bestämmer du dig för att skaffa en korthårig guldis så kontakta mig så sätter jag upp dig på tingningslistan för Humlans bebbar. Annars har säkert de andra tjejerna ungar i september. :)
jag vet faktigst inte vad jag vill ha för någon hamster ^^'
den ska vara söt å godis, det är der ända "kravet"
Jag har dvärghamstrar till salu, finns både honor och hanar och färgerna är agouti och sapphire. Dom finns i tyresö (söder om sthlm) och kostar 50:-/st. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

hehe hon frågade efter upfödare i gbg trakten =)
jag kommer nog ha ungar då när du vill ha. =)
buren du länkade såg ut att vara dvärgbur så till guldhamstern är den nog lite liten =)
#16 jag mätte bänken jag kommer ha buren på,
den är 120x40-45
så allt som får plats på den får det bli :P
Det kan även bara 2st burar, med ett rör till varrandra :)
vill hellst inte ha en plastback, det är ganska höga, å bänken är ganska hög *är kort*

#17 En mini- eller maxi duna skulle nog passa dig oavsett vilken sorts hamster du väljer. Lätt att göra rent, inget spån stänker ut och inget gallerbitande. :)
#18 Okej :)
vet ngn unigefär vad ett akvarium kostar det kanske är bättre :)
#19 Jag tycker inte akvarium är bättre till hamstrar, detta då de är tunga och bökiga att göra rena, det är ju inte bara att slänga ner i badkaret och skura ur som man gör med en duna.
#16 Var nog lite trött.. hehe

Det går alltid att ordna transport….så vill man ha en hamster i en viss färg eller hårlag bör man kika längre bort.
Jag föder upp: Choklad, Champagne, Svart, Dove, Rost, Nf m.m och i hårlag lh, rex, satin. Teckning kan förekomma i bandat och Dominant spot.
min hemmis: www.guldgruvans.piczo.com
Kram!

#10 Du är ALDRIG otrevlig. Jag tycker du är neutral i dom allra flesta lägen. Kram!
KertinL: Om du får köpare någon annanstans i Sverige så kontakta mig, vi kanske kan samarbeta om transportbiten.
Kram!
#22 ska kolla din hemsida :)
#23 Tack så mycket, det låter bra!! ; )

fortsätter på denna tråden;
Ska hamstrar ha "vanlig" pellets ?
eftersom i Gnagarblandningar brukar det vara fett, Aska,koppar etc. som inte jag tycker låter bra ^^
Du ska ju ha en av mig ;) moahaha!
Japp :D <3

#27,28 Bra val ;D , Malin har såååå fina hamstrar! :)
Jaa :) hon har kaniner & marsvin åxå (Y)
Tack Tina :)
Japp fågelnät går att köpa lite varsomhellst där det finns plankor o sådant, starkt nät som är 1*1 cm.
puttar upp denna tråden , är måtten bra på buren ?
buren är 80x45x45
#34 Låter som bra mått :)