2 burar till samma hamster?
Jag vill jätte gärna ha en till hamster och mamma blir orolig över att hennes bil ska bli en "djurtransport" när jag ska till min pappa imellanåt. Då jag i vanliga fall har med mig buren mellan och hon tycker det tar nog mycket plats i bilen.
Nu till saken. Jag undrar om de går att ha en Bur åt varje hamster både hos mamma och pappa? Så när man kommer till pappa byter dom till sin andra Bur och åker transportbur mellan som är mycket smidigare. Skulle de funka eller blir det för jobbigt för dom?

Klart det skulle funka, bra ide´….

#1 Bra, man tycker ju att det inte borde va några problem när hamstern är ett mycket tåligt djur vid burbyten :)

Tror hamstern kommer bli ganska stressad vid för ofta byten från olika burar. Men det funkar ju.. Kom då ihåg att låta hamsterns doft vara kvar i buren så att den när den kommer tillbaks till t.ex. din mamma så känner den igen sig. Gör rent själva buren under veckan den är i just den buren den är i.

Okej, och det är tur att jag inte far dit allt för ofta. Det blir nog någon helg när jag går skola och på lovet någon vecka. I transportburen brukar han få ha sin lukt kvar så han inte blir så stressad i bilen, men oftast sover han ändå.
Jag tycker att hamstrar verkar anpassa sig relativt bra till att skifta miljö och Bur, åtminstone mina. Eftersom jag ofta bor på annan ort så har jag burar på bägge ställen och förflyttar hamstrarna i transportbur däremellan. Så har jag gjort i flera år och med olika hamstrar och de uppvisar ingen stress eller rädsla av behandlingen, lite försiktiga de första timmarna i nya miljön/buren bara men de kör snabbt på som vanligt. Jag är dock noga med att buren inte är nyrengjord så att hamstern kan känna igen sig på doften (precis som TiinaN skriver) - ett bra tips.
Jag tror inte det blir några problem alls. Mina har i alla fall inte haft några som helst problem med att byta burar och inredning titt som tätt :) Bara roligt med lite omväxling :) Bara du ser till så att de sätts i SIN egen Bur så det inte luktar annan hamster i buren.
För övrigt har jag en massa burar till salu i fall du ska inhandla fler ;)
(Jag bor strax utanför Piteå)
Mina hamstrar bor bara hos min mamma. Tar inte med dom till pappa, för där är mina katter ;)