Hur tål hamstrar att sövas?
Har någon av er någon gång låtit veterinär söva er hamster? Hur gick det, och är de känsligare än andra djur för narkos?
Är just nu lite extra nyfiken om hur dvärghamstrar tål det
Hamstrar tål väldigt dåligt att sövas enligt en smådjursveterinär jag pratat med.
Har hørt noe rykter om gass-narkose. Er det noen som vet mer om det?
guldar kan sövas men vet vill inte så gärna göra det eftersom så många inte vaknat upp efteråt.
dvärgar vill de inte söva alls.det funkar inte då de är så små och bara några få har klarat av narkosen.
Fast hänger det inte mycket på själva narkosen också? Har fått höra att många djur som sägs vara känsliga för narkos inte alls är det, utan att problemet är att den som sköter narkosen ger en uppskattad mängd och inte anpassar mängden efter individen, och tja… En liten överdos för ett så litet djur blir ju mycket större än för en häst, liksom. Kan det ligga något i det när det gäller hamstrar också?
Om inte, vet man vad i narkosen hamstrar är känsliga för? Är det själva sövningen, nåt ämne, annat?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hamstrar är ju känsliga när tarmfloran ändras och narkos stör den. dessutom ska ju hamstrar äta ofta,de äter ju i sömnen så jag tror det kan påverka att de har svårare med att klara av att sövas.
sen är det nog överdosering också.
agria har ju på sin hemsida en tjänst så man kan maila en vetrinär och ställa frågor,där kanske man kan få svar på varför en hamster inte bör få narkos.

Intressant! #5: Ska skriva till agriaveterinären och fråga. Postar svaret här när (om) det kommer!
Alla djur är känsliga för sövning och det kan gå illa om dom sövs ofta.. därför undviker både läkare och veterinärer att göra det så ofta det går.
Mindre djur har ju högre puls, andning och allmänt små liksom, så det är väl inte så konstigt att de inte klara det lika bra, eller inte alls..
/Karoline.
#5: W00t, äter i sömnen? :O Coolt! :D
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
japp har du inte sett att de sover å skalar ett solrosfrö å käkar upp?
Nä, mina ligger alltid undangömda och vaknar om jag försöker se. Elaka hamstrar! :P
åååååååå då missar du nåt.de är så söta när de ligger där å käkar i sömnen el åtminstonde halvsovandes,ögonen stängda, ibland ligger de på rygg.
otroligt gulligt.

Ja det är gudomligt sött att sitta oh titta på dem när de sovander smaskar frön, så gulligt! Om man är i samma rum som hamstrarna står mitt på dagen så brukar man ju ofta höra hur det krasar lite från burarna.. å då äter de mat i sömnen = )
Ja en sak är då säker… När Klimpens nya Bur anländer idag ska hon inte ha något hus till att börja med! 

Lovade ju att jag skulle posta svaret till er när jag fick det från agrias internetveterinärer, så här kommer det!
_"Hamstrar tål inhalationsnarkos (narkos med gas) mycket bra om man använder isofluran eller sevoran som narkosgaser. Riskerna med denna metod är inte större än för hund eller katt. De flesta veterinärer drar sig för att söva dessa djur pga att de inte har inhalationsnarkos och/eller pga av att de inte är kunniga på dessa djur. Vi som jobbar mycket hamstrar har gjort många lyckade operationer på dessa små krabater. Det är ingen skillnad på känslighet vad gäller guld- och dvärghamster"
_
Så, med andra ord handlar det om att veterinärerna inte har gas, eller att de inte har tillräckligt med kunskap. Är glad att ha fått svaret, även om jag önskar att fler veterinärer vore kunniga på smådjur överlag.

#14 Vad intressabt! tack för att du postade och berättade för oss.