Funderar på att skaffa hamster igen
Hey allihopa :)
Riktigt bra forum måste jag börja med att säga. Jag har lärt mig mycket även om jag ändå tyckte att jag redan visste en hel del om hamstrar.
Jag hade för 5-6 år sedan två dvärghamstrar (dock inte samtidigt). Först världens sötaste Zigge som blev ca 1 ½ år och sen lilla Ziri som dessvärre bara blev 1 år. Båda två var vintervita dvärgisar :)
Jag har ju ända sedan dess funderat på att skaffa en ny hamster men har bara inte blivit av då jag haft mycket för mig men längtan efter ett husdjur är stor nu och tiden finns.
Jag har dock nu börjat fundera på om jag kanske vill ha en guldis istället för en vintervit. Även om jag kollat runt i flera dagar här på forumet så är det några frågor jag har som jag skulle vara tacksam för svar på.
* Många säger att honorna luktar mycket. Är det så att man känner det när man kommer in i rummet eller bara om man sticker ner näsan i buren eller leker med hamstern? Jag upplevde ingen doft alls av Ziri men det e kanske olika med dvärgisar och guldisar?
* Jag har sett många bilder på hamstrar nu när jag försöker välja vilken jag vill ha. Jag har totalt fastnat för creméfärgen med svarta ögon men jag undrar hur det är med hårlag. Finns det något mellanting mellan KH och LH? Vissa hamstrar jag sett bild på ser mer ut som små teddybjörnar men det kanske bara är ungar som har så?
* Ni som har långhårig hamster, brukar ni klippa dem?
* Är det stor skillnad på storlek mellan honor och hanar?
Nu tror jag att jag har fått med allt :)
De flesta honorna luktar var 4:e kväll när de brunstar, vissa luktar mer andra mindre. Är man känslig för lukt så ska man välja en hane.
Guldhamster finns i hårlagen långhår och korthår. Sedan är det inte alltid den långa pälsen blir bra. Det är dessutom bara hanarna som har lång päls, honorna får bara tofsar bakom öronen, på höfterna och baktill. De du sett på bild låter som långhåriga som är de vanligaste idag.
Nej du klipper aldrig pälsen på dem, annat än om de någon gång får en riktigt tova som ej går att reda ut, pälsen växer ut igen.
Nej det är inte så stor skillnad i storlek mellan honor och hanar, ca 10-20 gram och ibland inte ens det.

Var bor du någonstans? Det kanske finns någon uppfödare i närheten som du kan gå och hälsa på. Då kan du både klämma, känna och sniffa på en gång.

Hahaha, kunde se det framför mig hur jag stod och klämde på en hamster och sniffade lite på den :P
Ja men det va inte en så dum idé. Jag bor i sthlm.
#3 Jag finns i Stockholm och ska få en kull guldar här den 22:a juli, om du vill så kan du komma hit och titta o "klämma" :o) Pm:a mig.

Jag bor precis som Åsa också i Stockholm och har småttingar nu, två kullar. Och såklart är du även jättevälkommen hit hem också nån helg eller kväll och klämma lite på alla sötmnosar ; )
Bara PM:a mig med =)

Åh va snällt :) Vad är det för hårlag och färger ni båda föder upp?
Det är långhåriga. De färger jag främst jobbar med är normalfärgat och silvergrått. Den kullen som kommer nu den 22:a juli har silvergrå föräldrar, se tråden "Silver-parning på G" där förväntar jag mig silvergrått, både hetero- och homozygot samt att det finns chans till offwhite bl.a.
Jag finns i Farsta om du undrar det :O)
Det här med lukt… Jag har båda könen och jag tycker inte att honor luktar mer än hanar. Tycker inte att någon av dem luktar nåt speciellt. Låter man kisset ligga i buren kan det ju så klart lukta lite från det men annars tycker jag inte de luktar. Får tillägga att jag har extremt känsligt luktsinne!
Mina honor stinker på flera meters avstånd när de brunstar. Det är när de brunstar som de luktar inte annars. Hanarna luktar aldrig av solklara orsaker :O)

Jag har med ungar som föddes 8/7, dom är klara den 8/8 och kan levereras till Sthlm.
Färger kvar att tinga: Silvergrå, Svart och Offwhite b.ö. alla långhåriga och ev. med rex.
min hemsida: www.guldgruvans.piczo.com

#8 Är det möjligtvis så att du har dvärghamstrar då?
Jag upplevde nämligen inte att min dvärgistjej luktade.

#6 jag har Normalfärgat, Rost både bö. och rö.. I kullarna nu är det Normalfärgat, Svart, Creme och så tre rödögda som jag ännu inte vet färgen på.
Långhår, men även rex dyker upp lite då och då. Har ett par ungar nu i kullarna som är rex - båda könen finns.
Jag bor i Stenhamra, Ekeröö. ca 30 min från Brommaplan.
Mina damer här hemma har aldrig luktat särskillt mycket när de brunstat, men så stoppar ju inte jag ner näsan i deras päls då heller^^ Men har aldrig upplevt att de luktat i hela rummet.. ibland inte ens i buren utan endast om hamsterns rumpa, så det är otroligt indiviuellt huruvida honorna luktar vid brunst.

#12 Jag var inne på din hemsida nyss och tittade på dom små bebisarna :) Gud så söta. Jag är ju som sagt intresserad av en svartögd Creme och såg att du hade en hon och en hane :)
Jag har av någon anledning fastnat för honor så jag vill ju egentligen helst ha det. Kanske får stå ut med att det luktar lite ibland. Bara det inte stinker så är det ingen fara tycker jag :P
Jag får se om jag har tid att komma ut till någon av er och titta någon dag, vore verkligen kul att få se en guldhamster på lite närmare håll än bara genom en Bur på djuraffären.

#13 Vad roligt att du kikade in på hemsidan! =)
Japps, bebisarna är så söta och det finns två Creme hanar och en Creme hona!
Honor är så roliga, brukar har "mer" personlighet och massa små hyss och ideer för sig^^ Små knäppisar helt enkelt. Hanar brukar vara lite sävligare - men som alltid är det indiviuellt.
Ja du är så jättevälkommen att tinga eller titta förbi! Bara hör av dig = )