Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1497 ggr
Westis
0

Tvättmedel

Vad använder ni för medel när ni städar buren?

UlrikaD
0

Jag har samla-lådor och jag använder bara lite diskmedel när jag skurar ur dem. Sen sköljer jag ju ur jättenoga.

Westis
0

En annan sak som jag funderade på.

Våran Kråkan har en toalett som han går på, men han kissar även i ett annat hörn i buren.

Om jag stället kisslådan i det andra hörnet han kissar i, kommer han att fortsätta gå på lådan, eller ska den stå där den "alltid" har stått?

Nicolina
0

#2 Ställ lådan där han kissar så kommer han med största sannolikhet att kissa bara i lådan.

Jag tvättar ur mina med vanligt Yes-diskmedel och sköljer med hett vatten.

Asa-N
0

Bara vanligt diskmedel här också.

TiinaN
0

Jag använder endast Yes-diskmedel någon gång då och då.
Det blir oftast rent med hett vatten så tycker det är onödigt att använda diskmedel då.

Westis
0

Jag har använt grummesåpa. Och sköljt jättenoga efteråt med hett vatten, det borde väl vara ok?

MickiRosa
0

jag använder oxå bara såpa bara för det är mest miljövänligt, plus att det luktar så gott=)

är det en sjuk hamster eller någon som dött i buren(har iofs bara hänt en gång, ta i trä) så använder jag starkare medel

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Asa-N
0

#5 det blir inte rent med bara hett vatten, tillsätt några droppar diskmedel eller såpa.

När någon hamster flyttat ur en Bur för evigt så skurar jag med starkare medel för att få bort ev fläckar.

mocchino
0

Jag använder mig av gul såpa när jag rengör burarna. Och nu har jag även köpt hem Virkon som används när hamstrarna gått över regnbågsbron för att få bort alla eventuella bakterier.

// Nathalie

TiinaN
0

#8 Faktiskt så blir det oftast rent då nästan alla hamstrar här hemma endast kissar i toan Oskyldig hihi

Dock när någon hamster har gått över regnbågsbron eller om jag köpte någon Bur beg från t ex blocket så brukar jag rengöra med starkare medel för att ta bort alla bakterier.

Sara87
0

Det blir oftast bara hett vatten, men ibland blir det vanligt diskmedel å diskborste också. Det används alltid vid rengöring av toaletterna, kanonbra! ^^
När en hamster har dött i buren så används starkare medel vid rengöring av buren, följt av hett vatten.

kajsa_karin
0

Jag brukar använda outspädd ättika på kissfläckarna och torkar av. det fungerar väldigt bra att bli av med missfärgningar.

sedan brukar jag skölja med vatten

Matilda_Mimmi
0

#9 regnbågsbron? Vad är det??   Räcka ut tungan

Westis
0

Det är stället våra älsklingar åker till när de dör.

Ham-Madam
0

såpa el bara vatten. beror på hur skitiga burarna hunnit bli.

inköpta skitiga burar görs rent med starkare medel,ibland behövs avkalkningsmedel till intorkade kissfläckar. är kissfläckarna små så funkar det med bikarbonat,ättika el citronsyra.

en sak jag funderar över är varför ni använder hett vatten?

kiss innehåller ju äggviteämnen likaså avföringen(beror på vad de käkat),hett vatten binder ju äggviteämnet så det blir en hinna.

jag fick lära mej på den tiden jag jobbade på resturang att inte direkt skölja tallrikar där tex ägg  el annan äggrik mat serverats med hett vatten för då skulle det bildas en svårdiskad hinna.

TiinaN
0

#15 Då har man lärt sig något nytt, nästa gång tar jag och använder mer ljummet vatten då :)

Imasy
0

Grumme har kommit ut med en ny såpa variant, citron.

Det doftar bara så "rent" ;)

Kristall
0

Såpa och vatten.

Nu har jag ju i och för sig inga hamstrar för tillfället, men kaniner så därför svarade jag ändå. :P Om det är ok? :)

Ska börja med utspädd ättika dock för att min ena kanin är expert på att skita ner… ._. ^.^

Sen också desinfektionsmedel för gamla burar. Har dock köpt nya burar hela tiden (hehe, har en del). Men det ska det bli ändring på!
Kan man köpa desinfektionsmedel i djuraffären och använda till burarna? Eller går det lika bra med en annan sort som finns i vanliga butiken?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

mocchino
0

#18 Jag fick tipset att köpa virkon från Apoteket. Kosta ca 83kr lr nånting för 1l flaska.

// Nathalie

UlrikaD
0

Man kan även köpa virkon på granngården.

mocchino
0

#20 Ja just det! Kanske billigare där? :)

// Nathalie

Sara87
0

#15 Intressant. Jag använder nog det just för att jag tror att smutsen försvinner lättare då :) Kanske får sänka temp. till då ^^

Ham-Madam
0

om ni tar ljummet vatten först så äggviteänerna inte stelnar så kan ni ju höja sen å skölja med hett vatten