Bottenmaterial - sand?
Kan man ha Sand (finkornig/grov?) som Bottenmaterial till dvärghamstrar?
Eller finns det risk att dom börjar äta upp det eller så? :/
/Karoline.
Med tanke på att dom ska ha badsand så borde det ju gå bra att ha det i hela buren *dum*
/Karoline.

Javisst kan du ha Sand som Bottenmaterial, fast det finns ju för och nackdelar med det också. Sanden kan man ju återanvända ett par gånger också, silar man det bara så att all bajs oh annat smuts förvinner så går det ju att använda samma Sand nån månad innan man byter mot helt nytt.
Fast å andra sidan behövs det rätt mycket för att fylla en hel Bur, å det är både tun och otymligt. Men hamstrana lär ju älska det säkert =)
Tack för svaren! =>
Tänkte inte på att det blir tungt.. men annars verkar det toppen ^^ ska ändå inte bära omkring på det, höhö!
"sandlådesand" okay :DD
Ja hatar chinchillasand.. dammar överallt.
Va tur :P tänkte för en del reptiler brukar göra det och då får dom förstoppning och allt och dör. Och det vore inte kul XD
/Karoline.

Varsegod =)
Hur många här inne är det som använder Sand so bettenmaterial till sina hamstrar nu i dagsläget?????
#6: Jag, snart ;>
/Karoline.
Det blir både dyrt och tungt :o)
#8: Men ACK så snyggt<3 ^^
/Karoline.
jag hade ibland Sand till mina dvärgar. brukade variera så de ibland hade torv,jord,sand,spån el toalett.
sanden kan man tvätta efter att den silats. häll ner den i en hink,kör ner duschen i botten å sätt på vattnet så hårt att sanden inte sprutar över utan vattnet rinner över kanten. häll över sanden i en kartong som har tidning i botten, låt stå på balkongen i solen,rör om å på nån dag är det torrt igen. går även att torka i ugnen på ungsplåten om man vill.
#10: Du vet ju allt om allt, heey! :D
hade inte tänkt på det. brukade tvätta fiskarnas smågrus men det var rätt jobbigt.. fast äsch! ^^ betydligt billigare i längden! Boo-yah!:DDD
/Karoline.

Dina hamstrar kommer älska sanden=)