Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 734 ggr
[eternitys]
0

Hjälp, dom bråkar

Jag har fått problem med mina dvärghamstrar. Honan har  börjat bråka med hanen och igår så var det ett rejält slagsmål i buren så blodvite uppstod. Vi fick sära på dom då hanen bara skrek. Honan fick flytta över till ett akvarium för att hanen skulle få lite andrum. Han blev biten vid rumpan och ryggen och han haltar även på ena bakbenet.

Han satt bara och skakade igår kväll och när jag försökte ta upp honom för att inspektera skadorna så kunde jag inte få tag på honom då han var allt för skakad. Tittade till honom imorse och då verkade det inte vara några större fel. Ska snart titta till honom igen.

Så nu undrar jag vad jag ska göra. Jag törs inte låta dom bo ihop efter det här. Nästa gång kanske det blir ännu värre.

Deco
0

Efter ett sådant slagsmål ska du absolut inte låta dem bo tillsammans. Låt dom bo i varsin Bur i stället, det mår dom inte dåligt av. Du har haft tur, det kunde ha slutat mycket värre! :/ Du får hålla lite koll på hanen så han inte blir dåligare och så att inte såren blir infekterade och så. Jag skulle också se till att det är extra lugnt omkring honom nu så här efter, det kan inte ha varit en trevlig upplevelse för honom..

Hade du tänkt få ungar? I så fall går det säkert bra ändå bara honan brunstar vid parningen, men låt dem inte bo tillsammans som sagt.

Ham-Madam
0

vissa dräktiga honor kan buckla på sin partner straxt innan de föder.

de vill ha sitt bo för sej själva första v.

är det så så låt han bo ensam nu när han blev skadad,hon kommer annars ge sej på honom igen.

vill du ha en kull igen så kan du sätta in honom senare.

vill du inte ha nån men vill ha sällskap till honan så spara en dotter som får bo kvar.

[eternitys]
0

Tack för svaren. Då vet jag lite hur jag ska göra. För jag var så orolig och ledsen, men nu känns det lite bättre.

Jag har kollat upp hur hanen ser ut och han verkar inte ha ont eller nåt sånt. Såren ser bra ut vad jag kan se, men jag tänker hålla koll på det ett bra tag.

Felet är nu bara att han knappt  vågar gå ut ur sitt hus, han kommer ut efter ett tag om man lockar honom med en gobit. Men innan han kommer fram så fräser han riktigt ordentligt. Vad kan det bero på?

Ham-Madam
0

han är osäker.

ny situation att bo ensam efter att ha blivit påpucklad. han vill nu försöka försvara sitt eget lilla krypin.

ge honom tid å visa att du är vänlig så blir han som vanligt igen.

[eternitys]
0

Nu börjar han bli som vanlig igen, men däremot så ligger bara honan i stt hus hela tiden. Kan det vara att hon är lite deppad? Hon kommer knappt ut för att äta.

Englatassens
0

Har du kollat så hon ej e skadad på ngt vis??

Ham-Madam
0

hon kan vara dräktig å vill vara i boet för att snart få föda fram dom.

på många dvärgar syns inga dräktighetstecken som bred mage .

vet man vad man ska kolla efter då ser man om hon är dräktig el inte.

låt henne vara några dar. ser du att hon tar maten så nöj dej med det.

stressa henne inte utan låt henne få ha de små ifred om det nu är så som jag misstänker.

[eternitys]
0

Ja, jag har inte sett några skador på henne överhuvudtaget. Hon tar mat, för den är borta efter ett par timmar. Jag lär väl märka om hon har ungar eller inte ganska snart i såna fall.

Tack en än gång för hjälpen.

[eternitys]
0

Honan har nu börjat med att boa utanför sitt hus. Riktigt ordentligt. Hon höll på imorse som en liten vettvilling med att fixa med spån och toapapper. Måntro det kan vara nåt på gång då kanske. Bara vänta och se nu. Kan ju alltid hoppas på att det kommer några små sötnosar inom en snar framtid.

Hanen läker fint, det finns inte ett tecken längre på att han blev skadad. Han börjar även visa sig mer och mer nu för varje dag. Och det känns jätteskönt.