Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 519 ggr
Mollsan
0

Lite orolig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla Zoey vill inte riktigt bli handtam o man känner lite frustation. Hon har ju stor Bur o aktiverar sig mkt med sina olika saker. Vi byter ut grejjerna så hon ska bli stimulerad o så, men är ändå lite orolig. Tror ni hon mår skitdåligt? Vi kan ju inte ta upp henne så hon får vara "ute o springa" lr så. Känner mig hemsk o tänker att vi kanske borde sälja henne till någon som kan få henne att trivas. Vi försöker m allt, men hon vill endast nosa, nån enstaka gång har hon sprungit över dotterns hand när hon suttit där. Vi ger henne gott ur handen o d tar hon gärna, men komma upp i handen = nej. Vad tycker ni? Känner mig så rådlös o ledsen!

visp
0

Precis sådär e det för mig med. Arthur(hamstern), bits inte, är inte särskilt rädd, hämtar mat ur hand och så vidare, men kryper aldrig upp, eller sitter kvar i handen.

Jag vet inte hur jag ska göra, då jag bla. följt guiden ovan osv.

On ngn av er lite mer bevandrade inom ämnet har ngra tips vore det kanon. /Kristoffer

MickiRosa
0

Fungerar inte den försiktiga tekniken så får man vara lite mer bestämd. Hamstern har ju faktiskt en egen hjärna så den kan faktiskt välja att låta bli att kela med dig, men om den til sist inser att det är himlans mysigt att bli kelad med så kommer den vilja komma upp av sig själv.

Den kanske helst enkelt trivs jättebra i sin stora Bur med alla leksaker så den känner inte att den behöver er.

Så jag hade provat teknik två i att tämja en hamster, för man måste ju kunna lyfta upp dom åtminstone utan att de ska bli stressade.

Såhär skrev jag i ett annat inlägg:

Hur man handskas med en osäker hamster.

Huvudsaken är att man får upp hamstern och kelar med den en stund varje dag så att han till sist förstår att du inte tänker äta upp honom. ;) ibland så behöver man vara lite bestämd.

jag hade en väldigt osäker hamster som försvarade sig i sin Bur med att göra små utfall och nafsa. det gäller att man inte backar för dom , för då ser hamstern att det fungerar. kan du så ta av toppen på buren så att du kommer åt med båda händerna och slipper jaga hamstern i buren, lyft snabbt upp den om den vägrar gå upp till dig och så klappar du den i dina händer.

de flesta hamstrar bits inte när dom är uppe i händerna. 

det är teknik nummer två.

teknik nummer ett är att sitta med hamsterna varje dag många stunder, prata med den, ha händerna mycket i buren, låta honom nosa på dom, lägga en godsak i handen, så till sist brukar dom sätta upp en tass, och sen en till och sen hoppar dom frivilligt upp i handen.  men det fungerar tyvärr inte alltid på alla hamstrar. men teknik nummer ett ska man alltid köra först.

Lycka till.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com