Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 915 ggr
Mikis75
0

Varför bits han...?

Nu behöver jag lite hjälp igen från er…

En av mina dvärghamsterpojkar, Lilla Gubben, har blivit så agressiv. Jag särade ju på bröderna för ett tag sedan eftersom att dom började bråka, dom har alltså varsin bur… men dom har alltid varit väldigt trevliga och mysiga att handskas med. Lilla Gubben brukade kliva upp i handen i buren och han har varit go och kelig.

Nu har han börjat bete sig konstigt… När jag tex ska ställa in ny mat så "attackerar" han min hand (rusar fram och biter till). Än så länge har han inte bitit så hårt att det har gått hål, men det känns ju när han nyper till. Jag förstår inte varför han helt plötsligt har blivit sån? Han har inte blivit stressad/störd eller så. Mina hamstrar är väldigt bortskämda med frukt å grönt, aktivering, mys osv.

Någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra? Jag blir ju orolig för min lille plutt Ledsen

Ham-Madam
0

kan bero på två saker,nån osynlig/dold sjukdom eller att han blev osäker vid bråket med brorsan.

nu känner han sej attackerad så fort nåt dyker upp i buren å vill försvara sitt revir och sej själv. bättre att attackera först än att bli attackerad själv.

prata med honom först,öppna sen luckan å ställ in maten.

är du rädd så ha en vante på dej då känns inte bettet lika hårt. är man rädd utsöndrar man en doft som djur mkt lätt känner å då blir de osäkra å kan attackera,vill skrämma bort dendär rädda saken som luktar osäkerhet å rädsla lång väg.

har du vante så känner du dej säkrare å lukten slutar utsöndras.

testa i nån v,blir det inte bättre då kan det vara sjukdom

MickiRosa
0

Hur man handskas med en osäker hamster.

Huvudsaken är att man får upp hamstern och kelar med den en stund varje dag så att han till sist förstår att du inte tänker äta upp honom. ;) ibland så behöver man vara lite bestämd.

jag hade en väldigt osäker hamster som försvarade sig i sin Bur med att göra små utfall och nafsa. det gäller att man inte backar för dom , för då ser hamstern att det fungerar. kan du så ta av toppen på buren så att du kommer åt med båda händerna och slipper jaga hamstern i buren, lyft snabbt upp den om den vägrar gå upp till dig och så klappar du den i dina händer.

de flesta hamstrar bits inte när dom är uppe i händerna. 

det är teknik nummer två.

teknik nummer ett är att sitta med hamsterna varje dag många stunder, prata med den, ha händerna mycket i buren, låta honom nosa på dom, lägga en godsak i handen, så till sist brukar dom sätta upp en tass, och sen en till och sen hoppar dom frivilligt upp i handen.  men det fungerar tyvärr inte alltid på alla hamstrar. men teknik nummer ett ska man alltid köra först.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Mikis75
0

#1 Tack för ditt svar Ham_Madam!

Jag tror inte att det beror på bråket med brorsan… dels för att det mest verkade vara han som startade bråken och dels för att det konstiga beteendet har börjat nu i veckan, dom har bott i sär i ett par veckor nu.

Jag är pratar alltid med hamstrarna innan jag öppnar buren så att dom vet att jag kommer, han blir inte skrämd på nåt sätt där.

Jag har kollat honom noga för att se om han är skadad eller har ont någonstans, men jag hittar inget konstigt.

Jag får väl testa det där med vantar…

Mikis75
0

#2 Tackar för ditt svar med MickiRosa!

Vad jag inte förstår är varför detta beteendet har börjat nu plötsligt, han har varit en säker och go kille innan.

Jag får väl helt enkelt börja om från början med den här pojken… se om jag kan vinna tillbaka hans förtroende.

MickiRosa
0

Min mamma har några dvärghamstrar, hanar. Och de alla 4 var så gosiga och tama när de bodde ihop. Sen började några av dom bråka, det var speciellt en som var stygg mot en annan, och då särade hon på dom.

Efter det så har den som blivit "mobbad" väldigt osäker och inte alls lika tam. Så det kanske är en traumatisk upplevelse för dom att bråka med sina syskon?

Lycka till, och jag är säker på att det kommer gå bra för dig och din vän=)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Sara87
0

Tycker du fått bra tips å idéer redan så jag önskar dej lycka till med träningen :)

KAGE
0

Min hane och hona fick en kull.. när ungarna blivit lite störra började han vara lek mot dem, så han fick flytta till en egen Bur.
Där var han väldigt osäker och högg mig flera gånger helt utan förvarning. Han var helt förändrad..
men jag fortsatte bara som vanligt, hälsade på honom försiktigt, pratade massor och visade att "nu är det min hand som kommer här, inget annat"
till slut blev han världens goaste dvärgis igen! Lite vitare, lite tjockare och mycket snällare! ^^
Så ge inte upp! :D

/Karoline.

Mikis75
0

#7 Tack för ditt svar! =) Nej, jag ger inte upp… har redan märkt av en förbättring av hans beteende faktiskt. Men jag får nog sluta med dom extra godbitarna snart… han börjar bli lite "rultig" ;-)

Ham-Madam
0

istället för godis ge sånt han gillar, tex en bit maskrosblad,groddar,kokt ägg,en kula kattmat el hundmat osv.

Mikis75
0

#9 Jodå, jag försöker… men han är lite kräsen ;-) Pumpakärnor och solrosfrön hör till favoriterna… och det visar väl sig på hullet =)

Ham-Madam
0

jo såna frön sätter sej gärna på hullet.

minska dom i maten,lite pilligt att stå å sortera ut dom men det går.

annars prova om han gillar puffat ris,det sätter sej inte på fel ställen,innehåller mest luft.

Mikis75
0

#11 Puffat ris? Det har jag inte testat. Tack för tipset! =)