Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1343 ggr
[PixelMollan]
0

Kan det vara..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..rost på de ljusa? Andra förslag?

Mvh Malin

[PixelMollan]
0

fast med närmare eftertanke så är dem jämnljusa..

[Mariaxx]
0

Beror ju på vilka föräldrar och vad dom har bakåt, men jag tycker dom ser ut och vara creme eller caramel….

[PixelMollan]
0

Du vet honan som på nått vänster hoppa in till hanen. Hon fick dessa nio ungar. Det syndes inte alls att hon va dräktig så jag satte ut annons på henne och ägarna skulle hämtat henne dagen efter jag såg ungarna.
Men de gick ju inte.. attans.

Här är dom iallafall, alla överlevande och pigga o springer runt så gott de går.

Mamma Svart
Pappa Svart bandad
Morfar/Farfar Choklad ds
Mormor/Farmor Svart bandad

[Mariaxx]
0

Om det finns choklad bakåt skulle jag tippa på caramel. Men är dom b.ö eller s.ö?

Ja, du har haft tur med denna unga mamma, och dom verkar ju klara sig bra trots att det blev så tokigt.

En med helt band såg jag.

[PixelMollan]
0

caramel kan nog stämma. dem är b.ö

Jo jag har haft en himla tur.. du kan tro att jag nästan svimma när jag såg dom! De kom verkligen som en chock.

4 med band, 1 med helt band

[Mariaxx]
0

dåså, caramel och svart.

Sötingar…

Caroline-E
0

Och genetiskt är de då "dolda" svarta då två svarta bara kan få svartbaserade färger :)

[Mariaxx]
0

#7 ja just det ja…nu tänkte jag inte alls det…*skäms* gick på utseendet och inte utfallet.

Bra att du rättade mig där Caroline.

Noomie
0

skulle det inte kunna vara champagne då?

är dom r.ö ? dom är ju inte viltfärgade alltså faller rosten bort där…choklad kandom ju vara fast blaskigt i så fall…ähhh jättesvårt…starkast tror jag då på champagne då det är en r.ö choklad och chokladen är ju svartbaserat…vet du om du kan få reda på vArt som ligger ännu längre bakåt?

Englatassens
0

champagne e mer gråblårosabrunFundersam… skickar me en bild på edgar.. OBS! han e satin me…

Mocchinos kanske har en bild på han som liten???? Hoohoo….

Caroline-E
0

#8 Var inte menat som rättelse utan bara ett litet tillägg Glad De kan ju som sagt vara caramel och då dolda svarta eller i detta fall kanske dolda choklader.

Tänkte också på champagne… fast lite lustigt att det inte är några dove eller choklader i kullen, men ibland kan ju utfallen bli så…..

[PixelMollan]
0

Ska dra hela historien för att försöka få ett bra svar och själv förstå lite mer :)

Parade Skruttan (Svart, zoohamster) med Molle (Choklad Ds, uppfödare som jag aldrig träffat och inte kan få tag på). Dvs jag vet inte vad som ligger bakom alls. Syftet med den parningen var att båda har så bra temprament så jag ville föra vidare det. Och Molle kommer definitivt bli pappa igen, han är så bäst i tempramentet.
I kullen blev det BARA svart med olika teckningar. Inte en enda choklad, likadant i kullen före mellan samma föräldrar - bara svart.
Sen hittade jag honan (Svart) med hanen (Svart bandad) och 16 dagar efter dessa bebisarna. Heelt chockad och ännu mer när där låg ljusa efter några dagar. O sedan dess har jag funderat över vad det kan vara för något. Speciellt en håller jag ögonen på.. han/hon har (vad det ser ut som) en vit liten prick i pannan.
Min första tanke när han var liten var att det var ett tredje öga, haha! Men nu liknar det mer o mer en prick. Det kan väl inte vara ds som hoppar över ett led?

Välkomna med tankar o funderingar! Jag är själv ett frågetecken.

[PixelMollan]
0

Kanske ska tilllägga att den som har vit prick i pannan är svart, inte bandad eller sånt.

[Malin3033]
0

är det alltså en avkomma från skruttan och molle som fått ungar? hänger inte med riktigt…

[Mariaxx]
0

Hmmm…skp? Har du kollat om det är en hona?

mocchino
0

#14 Det är en tjuvparning syskon emellan om jag förstått det rätt. Både mamma och pappa kommer från A-kullen.

#15 Fast varken skruttan lr molle är ju gula/skp. 

Ds kan inte hoppa över generationer då det är dominant. Men frågan är om den kan ha fått för mkt vitt för alla enfärgade hamstrar får ju vitt på tex mage o haka. Undra om det kan ha klättrat upp iom att den har teckningar på båda led.. Jag har ingen aning.. :S

// Nathalie

mocchino
0

Men eftersom pappa till båda föräldrarna nu är choklad så är ju Defa(o hennes syskon) och ungarna i A-kullen chokladbärare :) Eller rättare sagt rostbärare.. ;)

// Nathalie

[PixelMollan]
0

Ja det är en tjuvparning mellan dotter och son - bror och syster. Hittade dem i samma Bur en dag. Inte speciellt roligt..

[PixelMollan]
0

#17 kan det då uppkomma rost? de va iallafall så jag tänkte, men ser itne ut som om dem är tecknade så.

[Mariaxx]
0

En skp vet du ju nathalie att det behöver inte synas…Skruttan kan vara det utan att det syns.

Enda förklaringen jag har på en fläck i huvvet.

Caroline-E
0

# 19 Nej rost kan du inte få i denna kull de blir i sådana fall choklad eller champagne eller caramel (om de bär ee)

Det kan säkert komma en liten vit fläck i pannan, har jag fått på vintervita förr och inte helt omöjligt att det kan komma på guldar också.

[PixelMollan]
0

Jag tror på en dove och 3 caramel nu efter nogrann titt.
Hamstern med fläck i pannan är en hane så han är inte skp.

Noomie
0

oki =) jag tycker dock att de är lite mörka carameller ..men de kan vara kamran..=) grattis till en fin kull i alla fall =)

[PixelMollan]
0

det kan vara båda kameran och din färginställning på datorn :) de är skitsvårt med foto!

mocchino
0

#20 Jo det vet jag. :) Men om man tänker på de kullar hon har gett tidigare då borde det ha kommit minst en synlig skp av ca 15 ungar eller hur många dom nu va i A-kullen + Defa o hennes syskon. Nu var ju inte alla 15 honor men du förstår hur jag tänker. :)

Mollan du har ju rätt så nyligen haft carameller i Delilah's kull så minnet borde väl vara rätt färskt? ;) Tycker du att dom ser lika ut? :)

Tyvärr hittar jag inte bilderna på mina champagner när dom var små. Men för att det ska vara champagne behöver ju ungarna vara rödögda och det var dom väl inte?

// Nathalie

[PixelMollan]
0

NY BILD!! Dom förändras varje dag.

[Mariaxx]
0

Dove och champagne skulle jag tro….

[PixelMollan]
0

Den ljusa är caramel som de andra 2 men den 4 (den mörka) ? champange eller dove? dom öppnar ögonen om en halv vecka ungefär.

[Mariaxx]
0

Det måste ju vara svartbaserat, då är det 100% säkert att den caramelen är en maskerad svart eller choklad…Som Caroline E skrivit innan.

Men den andra är en Dove.

Nicolina
0

Dove? Nja… den borde vara mer jämt järngrå då tycker jag…?

[PixelMollan]
0

Ny upptäckt.. R.Ö ! på en av "caramelerna"

[PixelMollan]
0

Då måste de nästan vara 3 champange och 1 dove..

[PixelMollan]
0

dessa färger passar itne till en b.ö offwhite väl?

[Mariaxx]
0

Ingen svartbaserad till en offwhite nej…offwhite är ju cremebaserad.

Ja, spännande om det visar sig vara en champagne ändå…hihi.

mocchino
0

Man rekomenderar ju inte att para creme med svart men samtidigt så i en bö offwhite + champagne kull så skulle det ju endast komma rostbaserade färger så beroende på vad man vill få fram så går det ju att göra en sån parning.. :)

Fast som jag sa till dig på msn så kan det ju vara svårt att se band på en offwhite så det kan man ju ha i tanke att informera eventuella köpare om det då. :) Att dom kan vara doldt bandade dvs. :)

// Nathalie

MickiRosa
0

kan inte doven vara en mink oxå? för dom ser ju likadana ut när dom e små.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Noomie
0

då ska doven ha ögonringar =)

de gör dom men vid 3 v ungifär så blir minken mer åt det röda hållet men doven blir ännu mer grå ( min egen upplevelse )