Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 599 ggr
Sara1974
0

Vita tänder

Jag blir inte klok på detta med vita tänder-sjukdomen, nu upptäckte jag att Nicole som haft gula tänder fram tills nu plötsligt fått vita tänder i underkäken. Lite för långa tycker jag de ser ut också, får väl ta och klippa dem (måste man till vet. då eller kan man göra det själv- hur i så fall? Tycker det låter rätt läbbigt att göra…). Hon biter mycket på burgallret trots att hon har mycket att göra i buren och får vara ute mycket. Hon är 5 månader nu, innebär detta att jag inte får avla på henne och att hon förr eller senare kommer bli sjuk?

Ham-Madam
0

om hon haft gula förr så beror nog det vita nu på att hon gnager galler.

det blir en påfrestning på tändernas emalj och en belastning i tandköttet, ungefär som när vi gnisslar tänder.

sätt henne i en annan Bur och häng upp vattenflaskan i tråden för är hon van att gnaga galler så kommer hon i en dunabur att gnaga på vattenflaskan men hänger den fritt då gnager de inte på den.

testa dej fram å se om det gula kommer tillbaka.

jag tror hon har en tryckskada av bitandet.

Noomie
0

håller med ham.madam…har märkt att när mina har fått vita tänder handlar det många gånger om tillfällig skada på tänderna…de försvinner vid burbyte.

=)