Vita tänder
Jag blir inte klok på detta med vita tänder-sjukdomen, nu upptäckte jag att Nicole som haft gula tänder fram tills nu plötsligt fått vita tänder i underkäken. Lite för långa tycker jag de ser ut också, får väl ta och klippa dem (måste man till vet. då eller kan man göra det själv- hur i så fall? Tycker det låter rätt läbbigt att göra…). Hon biter mycket på burgallret trots att hon har mycket att göra i buren och får vara ute mycket. Hon är 5 månader nu, innebär detta att jag inte får avla på henne och att hon förr eller senare kommer bli sjuk?
om hon haft gula förr så beror nog det vita nu på att hon gnager galler.
det blir en påfrestning på tändernas emalj och en belastning i tandköttet, ungefär som när vi gnisslar tänder.
sätt henne i en annan Bur och häng upp vattenflaskan i tråden för är hon van att gnaga galler så kommer hon i en dunabur att gnaga på vattenflaskan men hänger den fritt då gnager de inte på den.
testa dej fram å se om det gula kommer tillbaka.
jag tror hon har en tryckskada av bitandet.
håller med ham.madam…har märkt att när mina har fått vita tänder handlar det många gånger om tillfällig skada på tänderna…de försvinner vid burbyte.
=)