Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2034 ggr
Deco
0

Wet tail i kullen!

Jag vet inte vart jag ska ta vägen snart. Förstår inte vart allt detta kommer ifrån! I kväll hittas nästa unge död.

I går satte jag dem i separata burar, eller ja, honorna delades i två burar och hanarna i två. Dock upptäckte jag i går kväll att två av ungarna var lite kladdiga/blöta på svansen och tänkte ju direkt att detta kan vara wet tail. Samtidigt ligger de ofta i sitt eget kiss och kliver i maten så jag hoppades naturligtvis att det bara var sånt kladd. I kväll var som sagt en av dessa ungar död. Till min stora fasa har jag dessutom upptäckt samma kladd på mamman.

Jag förstår verkligen inte hur det här kan hända. Dessa hamstrar växer upp i den lugnaste miljö man bara kan tänka sig! De hanteras varsamt och de bor i ett eget rum dit dörren alltid är stängd för att det ska vara så lugnt som möjligt kring dem. Jag förstår inte!

Vad gör jag nu, bör jag sätta även de andra en och en för säkerhets skull? De är ju så små fortfarande Ledsen De sitter 3 och 3 och 2 och 2 nu. Förutom den andra lillen som är kladdig som sen i kväll nu är ensam.

Hur länge bör jag behålla de som klarar sig (för jag hoppas för allt i världen att denna sjukdom inte "tar" dem allihopa) innan jag hittar nya hem till dem? Jag vill ju inte "skicka iväg" dem och sen blir de sjuka.

Och en sista fundering. Visst är det så att sjukdomen kan smitta till en fullt frisk och stabil hamster? De behöver väl inte vara stressade eller så för att smittan ska "bita" på dem också?

*djup suck av hjälplöshet*

Imasy
0

hade jag varit i in sits så hade jag satt alla i varsin Bur.

jag fick wet tail på de två första zoo hamstrarna jag köpte i början av året, och då de bodde i samma Bur på affären var de smittade båda två.

om jag har förstått det rätt så smittar detta vid kontakt med varann, så är det nu wet tail, är väl risken tyvärr ganska stor att alla är smittade :(

men sätt dem i varsin Bur för säkerhets skull om du kan. tvätta händerna jättenoga efter att du har varit i varje Bur, ifall det är någon som ej blivit smittad ännu. men jag har för mig att wet tail har en ikubations tid på 6-7 dagar va?

Deco
0

Jaa, inkubationstiden ska väl vara 7 dagar.

Det jag är mest rädd nu är ju just att alla redan har blivit smittade eftersom de bodde tillsammans fram tills i går :(

Tack för ditt svar. Det är nog bäst att sätta dem i varsin Bur nu i alla fall och hålla tummarna att så många som möjligt klarar sig.

Imasy
0

ja, tyvärr så är väl risken att alla har blivit smittade stor :(

Håller tummarna att det bara var en vanlig diaree och inget smittsamt och farlig.

Deco
0

Jag hoppades på nåt sånt först också men eftersom en av de kladdiga ungarna var död i dag är det ju med största sannolikhet denna hemska sjukdom :( Det värsta är ju också att det kan räcka med att en liten stackare får det för att hela kullen ska smittas!

Det här ska ju bara inte hända, varför? Det känns som världens misslyckande även fast jag vet att jag gett dem bästa möjliga uppväxtvillkor.

Imasy
0

hur många ungar var det i kullen då? har du fler vuxna hamstrar som också har kunnat bli smittade?

usch, det är så tråkigt när sånt där händer.

Deco
0

Från början var det 15 bebisar, 2 dog försvann första eller andra dygnet. Sen har de varit 13 stycken tills i förrgår när en hittades död med ett stort jack i huvudet. Och i går hittades då denna unge död. Så nu är de bara 11.

Pappan bor ju också här, men jag tror inte att han kan ha blivit smittad. Jag tvättar händerna emellan när jag gosar med dem. Däremot har jag ibland varit i mamma bebisburen och grejat och sen bara ställt in mat till pappan utan att röra i honom. Jag ser i varje fall inget på honom.

Asa-N
0

Wet tail är en stress-relaterad åkomma och drabbar bara unga djur. Det är bakterierna i tarmen som kommer i olag. Wet tail har ett oerhört snabbt förlopp, ofta mindre än ett dygn. Ett annat namn på Wet Tail är "Zoo-affärssjukan" då det oftast är djur där som drabbas.

Deco
0

Jaa, det vet jag, jag förstår ändå inte hur det har kunnat komma här! Fast det räcker ju förstås med att bara en liten bebbe åkt på det och sedan smittat resten. Fruktansvärt.

De sitter fortfarande 2 och 2 och 3 och 3 och jag vet inte hur jag ska göra. Om jag sätter dem i varsin Bur nu och de verkar friska om en vecka, är risken över då? För tillfället i alla fall.

Känns hemskt att sätta så små helt ensamma.

Asa-N
0

Jag är inte lika säker på att det är wet tail… har du gjort något byte av fröblandning? gett olika mat varje dag? de kan vara lite känsliga för det. Jag ger alltid mina kullar samma mat varje dag när de börjar med fast föda, oftast gör jag omelett och gröt och lägger lite av båda plus t.ex. ärtor varje dag. De har känsliga magar.

Deco
0

Fröblandningen har alltid varit densamma, däremot har de fått lite olika mat. Då kanske det finns hopp om att det "bara" beror på det! Fast när en unge dog med kladd i baken blir man ju väldigt misstänksam. Och mamman är väldigt mycket stillsammare än normalt vilket ju är ett tecken på wet tail. Och hon är ju van att äta lite allt möjligt. Den ungen som dog i går var också väldigt stillsam. Den andra som han bodde med som också är kladdig har dock hållt i gång bra i går kväll. Åt som bara den och så.

Asa-N
0

Nå eftersom de inte utsatts för någon stress så undrar jag om det inte är något annat de drabbats av. Frågan är bara vad…..

Deco
0

Jaa, du ska veta att jag har funderat men jag kommer inte fram till något.

Noomie
0

jag tycker att du ska låta en vetrinär kolla på dem…eller åtminstonde ring och fråga vad de kan vara…för jag håller med de andra, väldigt konstigt att du skulle ha fått den magsjukdomen hemma …utan stress eller attt en annan hamster har varit i närheten.

kram noomie

håll modet uppe , detta är ju inte ditt fel på något sätt du har bara haft en väldigt otur.

[Malin3033]
0

kladd i rumpan kan väl vara tecken på diarré också…?

Ham-Madam
0

ett stressmoment kan vara burbyte och att få lämna mamman.

de är vana vid sitt flockliv å helt plötsligt blir de två el tre i burarna.

Deco
0

#15 Fast de var ju kladdiga innan de sattes i burarna. Därför placerades de två kladdig i samma Bur. Fram tills dess har de bott i samma Bur hela tiden.

Deco
0

När de flyttades till egna burar var det bara två (som sattes tillsammans) som var kladdig. I kväll är alla utom två mer eller mindre kladdiga i baken Ledsen

Noomie
0

åhhhh din stackare…vad sa vetrinären?

Ham-Madam
0

så tråkigt

sasha-
0

Hur verkar de nu?

Deco
0

För mig råder det inte längre några som helst tvivel om att det är wet tail de har drabbats av. Även om jag inte riktigt kan se hur de har fått denna hemska sjukdom så finner jag ingen annan möjlig förklaring. Allt stämmer när det gäller sjukdomsförloppet och jag tvingas se hur min älskade Mina sakta tynar bort *ledsen* Det må låta kallt, men det är Mina som känns värst. Min fina flicka som alltid varit helt underbar. Henne känner jag utan och innan och nu väntar jag bara på att hon ska dö. Jag har tänkt tanken att ta dem till veterinär men jag vill att deras sista tid på jorden ska vara så lugn som möjligt. En resa till veterinären och avlivning där är för mig inte ett värdigt slut så länge de inte lider och det tror jag inte att någon av dem gör. Jag tittar till dem med jämna mellanrum och pratar lugnt med dem. Jag märker att Mina märker att jag är där. När jag lockar på henne kommer hon försiktigt fram till mig och hälsar för att sedan gå tillbaka och lägga sig i sin vrå. Det är hemskt att se, hemskt att se hur hon sakta försvinner ifrån mig. Hon är sig till synes inte lik även om hon alltid kommer vara min
lilla Mina.

Jag har det jättejobbigt just nu och jag vet inte hur mycket jag kommer vara här närmsta dagarna. Kanske kommer jag in med en liten uppdatering i alla fall. Kan säga redan nu att jag precis
fått lyfta bort en död liten hane och en av honorna håller på att somna in just i detta nu. Hon reagerar knappt men andas fortfarande. Detta är fruktansvärt.

Asa-N
0

Fy så trist :o( lider med dig.

TiinaN
0

Åh va hemskt! :(

Sara87
0

Så trist att läsa det du skriver Deco. Måste kännas hemskt jobbigt att behöva uppleva detta. Jag tycker inte alls att det låter kallt att de känns jobbigast med Mina, jag förstår precis hur du menar även om om jag aldrig varit i din sits. Jag tror det handlar om att du har skapat ett band till henne å det har du inte hunnit med bebbarna, även om det såklart är trist att dom drabbades av detta å bara hinner starta sina liv.

Skickar varma tröstkramar i massor till dej!

Deco
0

Tack för era ord, det värmer.

Sara, det är precis så som du beskriver det som jag känner. Ibland är det bara så svårt att sätta ord på det.

[VictoriaR]
0

Vad sorgligt,blev alldelses tårögd av att läsa din text.

Det är så orättvist att sånt här ska hända,lider med dig.

MickiRosa
0

Finns det inte en chans att kanske rädda en av dom då? Vet att det är stressigt och dyrt att åka till vet. Har veterinären sagt att det är omöjligt att rädda henne? *gråter med dig* Gråter

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Totte-
0

Neej men guud va hemskt! Jag kommer börja gråta snartGråter

Nu kommer det, en tår till dig på tangentbordet! Kram!

Deco
0

Nu har den lille honan som var på väg till slut somnat in.

R.I.P alla mina små älsklingar Gråter

Noomie
0

åhhhhhhh jag sitter å storlipar när jag läser detta hemska…fruktansvärt att de ska behöva ske..vet inte vad jag ska säga för att trösta dig..mer än att jag känner med dig..

KRAM noomie

MickiRosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

säger samma som Noomie….. Gråter

Enda tröst är att dom är lyckliga i hamsterhimlen iaf. 

Deco
0

I går somnade 3 av ungarna in och nu i kväll var det älskade Minas tur att vandra vidare. På något underligt vis känner jag mig både ledsen och lättad på samma gång. Det känns skönt att hon äntligen fått komma vidare samtidigt som jag känner ett stort tomrum. Senaste dagarna har bara varit en hemsk väntan på när stunden skulle komma. Jag förstod tidigare i dag att det verkligen var dags nu. Hon reagerade inte längre och ju senare det blev desto mer avslappnat låg hon och nu andas hon inte längre. Ledsen

Vila i frid min fina flicka.

membeel
0

Va tråkigt!! :( vila i frid *

[Mariaxx]
0

Beklagar verkligen din förlust…..en hemsk sjukdom…

Sara87
0

-kramar om-

Deco
0

Nu verkar det ha lugnat sig tack och lov. Pappa lever (aldrig varit i närheten av smittan) och 4 av ungarna (3 honor och en hane). De här 4 ungarna verkar friska än så länge och jag hoppas verkligen att de inte kommer insjukna. Det vore underbart om de åtmínstone får överleva detta.

Sara87
0

Håller tummen så hårt det går för att dessa får leva vidare!

Ham-Madam
0

hoppas hoppas de överlever

Deco
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan glatt meddela att dessa 4 tycks klara sig alldeles utmärkt. De borde ha insjuknat vid det här laget om de skulle bli sjuka men det har de tack och lov inte gjort! :D De är väldigt sociala och framåt och kliver rakt upp i handen på en så fort man stoppar ner den i buren. De är också precis som poppande popcorn, hoppar hejdlöst hit och dit *s* Här kommer en bild på den lille hanen när han tar en paus och tvättar sig lite *ler*

De blir för övrigt 6 veckor gamla på onsdag och det börjar vara dags att leta nya hem åt dem även om det tar emot!

sasha-
0

Va roligt att höra! :)

kajsa08
0

Vilken suveränt fin bild på en likadan hamster! Hälsa fyrlingarna!

Nicolina
0

Gud så skönt att höra att iaf 4 små älskingar klarade sig, och sååå söt den lilel plutten på bilden är = )

Deco
0

Jag måste säga att det är jäääkligt svårt att fota de små liven. De är så ruskigt snabba ju! *ler* Men det är härligt att de klarat sig dessa 4. På något sätt tror jag det blir svårare att sälja dem än om det här aldrig hade hänt. De är ju mina små kämpar ju! ;)

MickiRosa
0

Grattis till de 4 som klarade sig. Man har hängt med här och läst och det har varit så hemskt och läskigt. Underbart skönt iaf att några överlevde. Som en film med ett lyckligt slut med sorglig innebörd.

Ham-Madam
0

vilken härlig bild å sicken söt liten tunga.

bra att de 4 klarade sej.

Totte-
0

Va bra att inte dom också insjuknade:) Sööt liten tungbild;P

Sara87
0

Underbart att några överlevande finns i kullen :))