Separera vid 4 veckors ålder?
Det är ju vid 4 veckors ålder som man brukar dela upp hanar och honor, men gör ni det prick på 4:a veckors dagen eller?
Minas bebisar är nu 3 veckor och 4 dygn gamla. Funderar på vilken dag jag ska se till att dela på dem. På onsdag morgon är de prick 4 veckor gamla. Buren behöver rengöras i morgon (gör det på kvällen), bör jag ändå vänta med att sperera dem tills på onsdag eller kan jag göra det redan i morgon (2 dagar innan alltså)?
Jag separerar mina dvärgar när dom är 3 veckor.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Du kan nog separera dem,.. vissa fall kan man ju behöva sära på dem tidigare än 4 veckor då hamstrarna visat sig könsmogna. :)
De har slutat dia vid 3 veckors ålder så då ska det inte vara några problem, jag låter mina gå tsm 4 veckor, sen går de hanar/honor försig tills de åker till nya ägare.

Jag delar på mina bebbar när de är 4v, dvs på dagen eller nån dag senare beroende när tiden finns att fixa iordning burarna. ALDRIG innan 4v säras någar ungar, de behöver ha sin mamma så länge som möjligt och bara för att de slutat dia vid 3v så betyder det inte att de har saker kvar att lära och behöver mammas trygghet!
Ungarna är absolit INTE könsmogna vid 3v eller 4v ålder! De tränar ja, och det tar folk som att de parar sina syskon/mamma vilket de inte alls gör - de tränar inför sin uppgift med har samtidigt inte den blekaste aning om vad de pysslar med^^
Bara för att fågelungen har fjädrar på vingarna betyder det inte att den har muskler nog att flyga eller är mogen nog att göra det - desamma gäller hamsterbebbar, bara för att de har kronjuvelerna på plats betyder det inte att de är mogna nog att para!
Djurungar tränar och undersöker för att mogna!
Kan bara hålla med Nicolina, tycker absolut du ska vänta! Några dagar är väldigt viktiga för hamsterns liv! Se bara hur snabbt dem utvecklas under en dag.
Jasså? Jag hade uppfattat det som att de verkligen blir könsmogna då, ibland till och med innan 4 veckor! Alltså så pass att de kan göra en syster/mamma på tjocken! Men då får de ju så klart fortsätta gå med mamma till minst 4 veckor i så fall! :)
Enda anledningen till att jag frågade var ju just eftersom det är dags att rengöra och det sunkas ner rätt fort med 14 stycken i samma Bur ;)
#5 visst är det så, man kan ju riktigt se hur de växer från dag till dag bara! Jag blev bara lite fundersam då det ofta står att man separerar dem runt 4 veckors ålder. Runt 4 veckor kan ju vara så mycket ;) Men som sagt, de får fortsätta gå med mamma ett tag till :)

#6 Nepp, det är bara ngt som vissa uppfödare/privatpersoner har fått för sig (enligt mig) då de sett sina små pojkar göra sina träningförsök^^ Själv har jag aldrig sett detta ens.
Finns säkerligen ngt fall där en 4v unge gjort mamma på tjocken, vilket skulle vara 1 på miljonen ungefär…. och det räcker för att skrämma upp folk till den grad att de tar bort småttingarna från mamma för tidigt = (
Ja visst är det så, man tror ju så klart att det är så när "alla" säger det. Du är verkligen den första som inte sagt detsamma!
Mina är 4veckor och såg en pojke hoppa upp på mamma som var brunstig o försöka så då fick alla pojkar flytta ut o leva ungkarlslivet i en egen Bur ^^
Jag låter tjejerna gå kvar hos mamman och killarna får flytta till pappan.. Jag sätter inte dom ensamma..

#11 samma här. Ingen ensam hamster förrens dom bråkar på riktigt eller säljs enskillt.
#11 Men inte guldhamster pappa väl?

#13 Tror hon pratar om sina dvärghamstrar.. :)
// Nathalie

Men #12 snackar också om det ju o_O Kan man låta pappa hamster träffa sina bebbar?
#15 haha nej :P jag va nog för snabb där, jag menade att tjejerna bor med mamma o killarna med varandra :P
hahaha så fel de kan bli! det vore rena galenskapen att sätta ihop hanarna med pappan! (guldhamstrar då)

Jag såg en bild i en bok om guldhamstrar som jag lånade i bibblan där hamster pappan fick träffa sina bebbar ^^ vem vet, det kanske går hur bra som helst? :O Iallafall upp till 3 v ålder.
Jag skulle iallafall inte riskera det med guldhamstrar..

Nej, inte jag heller men det var en tanke :)
#13 självklart inte med guldhamstrar.. ; ) Jag har bara en guldhamster och han är en gammal skrutt på 2 år som vi absolut inte avlar på.. Han är och har alltid varit en riktig kelgris.