kliar sig ovanligt (?) mycket
min hamstertös är nu ungefär 3,5 månader och jag tycker att hon kliar sig otroligt mycket, det har hon gjort sedan jag köpte henne. hon stryker sig även mot väggarna och för ungefär 2 veckor sedan fick hon en liten kalfläck mellan ögonen. från början så såg man att huden var svagt röd och det fanns ett litet märke som såg ut som en rispa så jag förmodade att hon bara hade kliat sig väldigt mycket där. både "rispmärket" och rodnaden försvann efter någon/några dagar och jag trodde att det inte längre skulle vara något problem.
idag så kom jag hem efter att ha varit bortrest i drygt en vecka (en kompis har skött henne under tiden) och upptäckte till min fasa att den kala fläcken blivit ännu större. den är nu ungefär lika stor som ett (hamster)öga och är som sagt mitt mellan ögonen. det ser dock ut som om pälsen har börjat växa ut igen. eftersom hon kliat sig så mycket har jag varit noga med att byta hennes Sand och spånet i huset ofta ifallatt det skulle vara avföringen som gjorde att det kliade men jag har inte märkt någon skillnad. är det någon som har en aning om varför hon kliar sig så mycket? jag funderar på att ta med henne till en veterinär om det fortsätter såhär.
Jag antar att hon kliar sej på sidorna av kroppen? På guldhamstern finns doftkörtlarna på höfterna s a s, det händer då att dom kliar sej där å sen stryker sej mot nånting, dom doftmarkerar alltså då, så det kan va det hon gör.
Ang. den kala fläcken mellan ögonen skulle jag tro att det beror på gallergnagning. Om hon gnager på gallret så kan pälsen skavas bort mellan ögonen som du säger.. Vet du om hon gnager?
jo, jag upptäckte att hon gnagade om nätterna fast jag märkte det inte tidigare för jag är riktigt svårväckt. tack så mkt för svaret :)

Hon kan aventuellt vara allergisk mot spån oxå. Nyser hon mycket?