Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1305 ggr
[PixelMollan]
0

Onej..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kom hem imorse (varit borta hela eftermiddagen, kvällen, natten o firat en som tog examen) upptäckte jag två hamstrar i samma låda.. dem båda låg och sov i varsin hörna, men dem är syskon!! Det blir en himla inavel om dem nu parat sig med varandra..
Hoppas Apollo kom på att det inte är så smart att sätta på sin syrra och att han sket i det..

Men.. om de nu händer att hon föder om 16 dagar. Hur avlivar man pinkisarna snabbast o plågfriast?

Mvh Ledsen Malin

[PixelMollan]
0

Tror ni de finns höjdhoppning för guldhamstrar? Tror Alva hade varit världsmästare i det! Hon måste ju först hoppat ur sin egna Bur och sen IN i Apollos Bur, båda stod mitt på golvet.. så hon kan inte ha krypit upp på något annat först :S

*skämt osido*

Totte-
0

Men brunstar dom på dagarna??? Är det inte vid natt som det är som "värst". Men hon kasnke inte ens brunstar idag:) Hoppas att hon inte gjorde det iallafall!:) Söta är dom också;) Men om dom står bredvid varann så kan ju hannen ha suttit på sin lådkant och sedan hoppat över till hennes Bur.

[PixelMollan]
0

Jag vet inte om hon brunstade igår eftersom jag inte var hemma så mycket. Mina andra har brunstat mitt på dagen oxå, så tror itne de bara är kvällstid.
Skrev att honan hoppat in i hans Bur.. läs inlägg #1 :)

[TomasH]
0

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att det skulle bli fel på ungarna av 1 inavelsparning! Guldhamstrarna idag härstammar ju från en hona och hennes ungar som en forskare fångade för många, många år sedan. Så du behöver nog inte avliva ungarna!

[PixelMollan]
0

Jo.. men man känner sig på nått sätt skyldig till nått dåligt…
lixom bror o syster på ca 7 veckor e inte bra….. :/

Nicolina
0

Ja säger som Tomas, det kommer absolut inte att vli något fel på ungarna för att det är ett inavelsled. Det finns de som inavlat mycket kraftigare än så i bra många generationer! Hamstrar är tåliga för inavel….

Nicolina
0

Ajdå, var de bara 7v… det var betydligt sämre än att det är inavel!

Totte-
0

#3 Ojj då:P Ja men jag menar tvärtomXD

[Mariaxx]
0

Hon är absolut inte mogen eller redo för en kull som 9 veckors sen när kullen kommer.

Trist när sånt här händer, men uppenbarligen är det rätt vanligt.

Håller tummarna för dig Pixel att inte parningen tog sig. Ge henne massor av extramat så hon står sig inför kullen, men det vet du ju redan…

Lycka till!

[PixelMollan]
0

#7 dem är födda den 6 mars så 9 veckor blev de? Tiden går för snabbt xD Känns som om de fortfarande e mycket yngre.
Men 9 veckor.. så hon kommer vara ca 11 veckor isåfall…

#9 Nä jag förstår att hon inte är redo när hon är såhär liten..
Och extramat får hon så att hon kommer rulla fram om någon vecka :S Är de stor risk att hon dör?

Hur högt kan en hamster hoppa egentligen?? Från golv till lådkant?

Linda3046
0

#10 Jadu, en gång när Candy rymde så hamnade hon på något vänster i en kasse, själva kassöppningen var väl 10 cm över buren och 5 cm i från dom, så bland undrar man om dom inte kan flyga ;)

Håller tummarna för att den eventuella parningen inte tagit!

[PixelMollan]
0

11# Tack..
Ja jag tror på hemliga vingar i kindpåsarna.

Nicolina
0

Tror inte att hon kommer dö, men däremot kanske själv överge, reducera kullen eller tom äta upp dem…. men det får nog ödet utse vad som händer, hon kanske tom inte ens är dräktig - och det får vi hoppas på!

[PixelMollan]
0

Jo de hoppas vi VERKLIGEN att hon inte är!

Ham-Madam
0

kan ju gå bra också.

ge henne tilläggsfoder så hon får i sej kalk å järn.

jag har två gånger fått hämta unga honor som varit parade vid lev el blivit parade i butiken. båda bara 8v gammla å båda kullarna klarade sej.

de var duktiga mammor. tyvärr syskonparningar men ungarna blev fina å mkt trevliga.(är bara så att jag ogillar syskonparningar därav ordvalet tyvär)

[Yoschi]
0

åhhh vad synd hoppas värkligen att det inte kommer några så du slipper avliva

TiinaN
0

Hur lyckades honan hoppa in hanens Bur? o_O

[PixelMollan]
0

Årets tiotusen-fråga. Jag har ingen aning alls.. :( Jag tycker itne det är rimligt att en hamster kan hoppa minst 30 cm rakt upp

TiinaN
0

#18 Nej, det verkade ju konstigt =/ Det är nog så som vad dem säger, hamstrar har nog osynliga vingar.. ^_^

[PixelMollan]
0

#19 jag tror helt på de xD för jag kan inte alls få ihop hur dom kan klara sånt.

TiinaN
0

#20 Det är nog därför vissa hamstrar inte ser sig för när de går vid t ex bordskanten xD De är nog smartare än man tror :O

[PixelMollan]
0

#21 eller hur! smarta små lurvbollar med vingar innanför kindpåsarna!

Imasy
0

vad menar du att det är som vanligt? att det händer olyckor eller att de medvetet sätts ihop vid tidig ålder?

[Mariaxx]
0

Bara att man hör om det titt som tätt, dock har jag aldrig råkat ut för det, men jag har duna burar hemma.

Medvetet sa jag inget om.

Imasy
0

aha, det var så du menade :) ja, de är ena rackare de små lurvtussarna, som kan sätta huvudbry i husse/mattes huvuden ;)

[PixelMollan]
0

hade inte räknat med att det skulle hända.. vill inte enns ha en sådan parning :S vill jag bara efter molle o skruttan så har jag ju defá som jag ska para om några veckor.
Hamstrarna ligger ute på annons överallt..o har gjort de sedan dem föddes här den 6 mars.

[Mariaxx]
0

# 26 Bor dom i backar? har dom lock?

Sånt här kan hända även den bästa. Gör det bästa av situationen….

[PixelMollan]
0

ja dom bor i backar för att jag inte fått burarna ännu, men vi håller på att bygga om nu snart så dom ska väl äntligen komma. känns inte lönt att köpa 20 dunaburar för en kort period när de finns lådor :S
Inga lock för att aldirg trodde att en hamster kan hoppa så j*vla högt utan att klättra på något! :S

[Mariaxx]
0

Locken är bra att ha, dock med stora ventilationshål, där finns en anledning till att han kom in i syrrans bur….klart när man känner lukten av en hona i brunst.

En hamster hittar lätt sätt att ta sig ut, särskilt om inget lock finns att stoppa dom.

[PixelMollan]
0

Det är fortfarande HONAN som rymt in till HANEN. Så med dofter o sånt funkar inte. Om hon inte var väldiiigt parningsvillig, vilket jag aldrig märkt av.

Lovizaa
0

kanske kände sig ensam och ville ha lite sällskap  xP eftersom hon kommit in i hanens Bur så är hon underlig, och om hon är underlig så kan hon vara en guldhamster (?) som vill ha sällskap ^^

[PixelMollan]
0

Jo iof så hörde man inte ett slagsmålspip från kullen på 8 veckor tsm så vf inte xD *haha* nya rasen: gulddvärghamster

Lovizaa
0

haha xD grattis! du har avlat fram en ny ras! :D