Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 605 ggr
Deco
0

Shit! Hur är det tänkt?!

Satt och kikade lite i L80. Man får alltså ha en hona MED kull i en miniduna!! Eller fattar jag fel?

I mina öron låter det i alla fall helt vansinnigt!

Min hona bor med sin kull i ett akvarium som är 110cm långt och när jag tittar på det och föreställer mig henne, tillsammans med sina 13 bebisar, knatandes runt där inne tycker jag till och med att det nästan är gränsfall..

Hur bor era honor när de har kullar?

Nicolina
0

Mina honor bor i 70cm Dunor, men jag kan tycka att när ungarna är 3-4v och mer vilda än tama så är det trångt!

Deco
0

Jag kan tänka mig det, speciellt vid stora kullar. Men 70cm tycker jag ändå är okey, de bor ju bara så tillfälligt, men en miniduna?! Förvånad

Nicolina
0

#2 Håller med dig fullständigt! Skulle aldrig sätta en hona med kull i en mini-duna!!

Deco
0

Man får ju hoppas att i alla fall de flesta resonerar så också…

[Mariaxx]
0

För mig är det en självklarhet att ha honorna med ungar i stor dunabur.

Deco
0

Jag blir bara så paff att lagen kan vara så tillåtande?! I en sån liten Bur får ju en normalstor kull kliva på varandra ju! :/

Asa-N
0

Kliver på varandra gör de ändå *S* de ligger ofta i klump, men även jag har maxi-dunan på 70 cm.

Deco
0

Jag menad ju då att de inte skulle ha något val för de skulle tillsammans täcka upp typ hela golvytan ;)

Sara1974
0

stämmer det jag hittat på nätet att enligt L8 får man ha en hona med kull på mycket mindre yta än så? Jag hittade uppgiften 0,15 kvm dvs bottenmått 50x30 cm. Det är ju hysteriskt litet. En miniduna är 55x39 cm vilket ger en yta på 0,21 och har man hyllplan tillkommer en del, tror det blir ca 0,29 då dvs dubbla tillåtna. Jag har miniduna med hyllplan till min kull på 7 ungar, det är inte alls trångt i mina ögon. Vore de några fler hade det nog blivit trångt, då hade jag skaffat en större Bur åt dem istället men det har jag inte sett som nödvändigt nu.

Achatina
0

vild gissning så är det så litet utrymme i och med labburarnas storlek..

Linda-Lou
0

Jag har en 80 duna… Jag mätte den och den är ca 80. Brumma bor i den då jag har tänkt att ta en kull så småningom och där ska hon bo livslångt är det tänkt. Fia som kommer 18:e Maj ska få en sådan med men får bo i en vanlig duna i max 2-3 dagar i väntan på den. Jag vill att mina ska få så mycket utrymme så att dom känner att dom trivs och mår bra. Men jag har dom uppe varje kväll så att dom får leka av sig lite mm…

Harry bor i en vanlig duna…men ska också få en större sen. Han får istället vara med mkt varje dag.

Asa-N
0

Det är inte alla hanar i synnerhet, som trivs i maxidunan. Har haft 2 hanar som inte trivts i maxi utan farit runt som tokar, när de sedan hamnat i miniduna så har de blivit lugna och "normala" nästan omgående.

Så man ska inte "låsa" sig vid en speciell storlek på buren, hamstrarna är olika individer de också.

Linda-Lou
0

Okej men om man nu märker att Harry trivs i en liten så duger den utmärkt med andra ord…

Asa-N
0

Ja den duger alldeles utmärkt i så fall.

Linda-Lou
0

=)

Nicolina
0

Men Åsa, du har väl inte så mycket inredning i dina burar? Har för mig det sen jag var hemma hos dig i vintras. Kan ju vara så att dina killar blev oroliga då det helt plötsligt blev så stora ytor, hamstrar är ju ändå djur som lever i trånga jordgångar och djur som "inte ska synas" i naturen.

Asa-N
0

Nico, hade det varit EN hane som reagerat så hade jag inte tänkt vidare på det, nu är det 2 som reagerat lika, och småttingarna har en hel del inredning.

Sen Nico så tror jag inte de har vare sig uppborrade grenar eller halva cornflakeskartonger som utfyllnad i det vilda heller……

[Mariaxx]
0

Jag har ganska mkt saker i mina burar, tycker det är samma här…en del hamstrar vill inte bo i stora dunor. Så 2st hanar bor i varsin liten.