Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2467 ggr
nono
0

6 geleråttor - dväghamsterungaröveraskning

Idag när vi kom hem hade våra hamstrar fyrdubblat sig.  6 små dvärghamsterbebisar överaskade oss i hamsterburen.

Min dotter gick som vanligt det första hon gjorde efter dagis fram till buren för att mysa med Lena och Peter. Plötsligt skriker hon till att det ligger massor av bebisar där.

Vi satte snabbt på locket igen för att inte störa i onödan. Sen ordnade vi en bur/låda till pappa Peter. Vi lurade ut Peter så att han kunde flytta till eget bo. Mamma Lena flyttade därefter ungarna till ett nytt gosigt hörn i buren.

Nu har vi hunnit med en snabb tur till djuraffären för att köpa lite nytt roligt till pappa Peter och lite god mat till mamma Lena.

Men hur korkad är jag egentligen?  Sa i morse att Lena vuxit om Peter, han brukade ju vara mycket större än henne ;) Inte en tanke på att det skulle bli bebisar.

Lena bleknade ju massor när hon flyttade hit och jag trodde inte att hon skulle bli med barn förrän hon blev mörk igen. Men tji fick jag ;)

Kommer lägga ut bilder senare men vill inte störa mamma och bebisar mer idag. Hoppas att alla klarar sig, min dotter kommer bli förtvivlad annars.

[dbbiie]
0

Haha, vilken överraskning :)

[Malin3033]
0

oj, honor brunstar direkt efter födseln så risken finns att hon är dräktig igen. Men stort lycka till med bebbarna! har ni föräldrarna i varsin Bur nu?

nono
0

Nu är de i varsin Bur. Ungarna föddes någon gång under dagen, i morse fanns de inte, och så fort vi kom hem och såg att de fått tillökning flyttade vi hanen. Har de nu hunnit med att para sig igen så märker vi det om "hur många dagar det nu tar" eller om Lena blir stor igen ;)

Inte för att det gör något för mig men det känns ju lite synd om henne om hon ska behöva vara dräktig på en gång igen.

Vad gör man med de stora bebisarna om hon föder ungar om 3 veckor igen? De klarar väl sig inte själva redan då eller gör de det?

Trodde inte att vintervita kunde bli med barn när de var "vinterfärgade" men hon hade väl inte hunnit bli vit nog antar jag. 

Ska i allafall bli spännande att se om ungarna klarar sig och vilka färger de blir.

Nicolina
0

Hanen kan mycket väl ha hunnit para henne på de timmarna, och honan går dräktig i ungefär 3v dvs. 21-23 dygn.

Honorna kan du låta gå kvar med mamma och uppfostra nästa kull om mamman tycker det är Ok. Han-bebbarna kan du flytta ut till egen Bur eller till pappa om han accepterar det. Dvärgar mognar fortare än Guldar så det är helt ok att de får klara sig själva tillsammans med syskon om det skulle vara så.

Denna kommentar har tagits bort.
Nicolina
0

Förresten, Grattis till de oväntade bebbarna = )

Sara87
0

Oj, vilken överraskning! Hoppas hon inte är dräktig igen så hon få chans att vila lite efter den här kullen.
Grattis till bebbarna!

nono
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, här kommer en bild på de små liven. Här syns två av bebisarna. Det ser så hårt och hemskt ut med strö men jag har försökt lägga in hushållspapper men det struntar Lena i.

Någon som har något tips på vad jag kan lägga in som är lite mjukare?

Nicolina
0

Det är ingen fara, det ser hårt ut men är mjuk för dem. Så det går jättebra att ha dem så som det är nu.

scrat
0

Haha vad fulsöta dom var :P Läskigt de ser ut där vid ögonen :O

nono
0

#2,4,7 Hon var som tur var inte dräktig igen. Hon blev mager som en sticka när ungarna var på henne hela tiden men nu har hon börjat bli rund och fin igen.

Alla ungar utom en har flyttat hemifrån, den mörka, Rani, bor kvar. En av mandarinerna har flyttat till vår granne så henne får vi som tur är träffa nästan dagligen.

De andra är långt borta och saknas verkligen av oss. Saknade så mycket att vi vill att Lena och Peter ska få nya bebisar snart.