Förslag på bra Desinfektions medel
Till rengöring av burar, är det någon som vet något bra sådant?? Skall köpa en begangnad Bur och vill veta om det kommer att räcka att skura den med Grönsåpa eller om det finns något bra medel i zoobutiken??
Får jag lägga till?
Ett bra medel för händerna som man t ex har när en hamster är sjuk/eller liknande, för att inte smitta dem andra. Typ sådant dem har på utställningarna när blåsprovet görs.
Virkon S, det tar alla kända virusfamiljer, bakterier och svampar.
#1 Alcogel finns att köpa på apoteket :)
Alcogel är det vi domare använder på utställningarna mellan hamstrarna.
Jag använder alcogel när jag tar över begagnade burar.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Jag skurar mina med klorin när nån hamster dött i den så att ev. smitta ska tas bort innan nästa flyttar in, men då sköljer jag givetvis VÄLDIGT noga efteråt. Tvivlar på att det är nån fara eftersom jag sköljer så himla noga :)
här används virkon eller klorin.
vad är alcogel? vad hittar man det någonstans?
Apoteket.
okej, men alcogel, är det som en kräm-liknande konsistens, eller flytande som vatten?
Tack för svaren
Skall genast införskaffa dessa medel.
#8 det är en gel som du gnider in hela händerna med och låter självtorka vilket det gör på nästan ingen tid alls om du inte tar för mycket. Då får man göra som jag och Nicolina gjorde förra utställningen, vi "hälsade" på varandra många gånger och tog i hand
Nico hade lite svårt med sin pump så vi delade på några av hennes doseringar *hahaha*, vi hade domarborden brevid varandra *S*
när jag köper begagnade burar rengör jag dom med klorin,sköljer länge å ställer sen ut dom på vädring i nån dag å sköljer igen för de har under tiden hunnit få skräp som blåst in i buren.
är det mkt vita avlagringar så använder jag ättika eller avkalkning för tex kaffebryggare.sköljer å vädrar noga efter den behandlingen också.
menar du de där vita avlagringarna som kan bli vid kisshörnorna? så ättika fungerar alltså att få bort det med? själv sitter jag och svär samtidigt som jag skrapar med svinto/skruvmejsel ;)
#12 Yepp, häll i lite ättika (blandat med hett vatten eller??) å låt det stå en stund sen bör du kunna skrapa bort det ganska enkelt :)

Japp, ättika blandat med lite vatten i en blomspruta, en bra skrapa och så är det bara att sätta igång! Funkar kanon = )
#10 Ja det vart en himmla massa "goddag" för oss på senaste utställingen! Haha! Min pump ville inte som jag^^
Meeeen! Varför har ingen sagt det till mig tidigare?! ;) jag som trodde att ättika bara fungerad på katt-pink, men se där, nu har man lärt sig något nytt igen :)
#15 pink som pink :o))

#16 Hahaha! JA precis, piss som piss^^