Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 965 ggr
nono
0

Ang mandarinbebisar (dvärgar)

Hej!

Tyckte att jag läste att 2 mandariner inte kan producera bebisar ihop. Stämmer det?

Det skulle i så fall innebära att det inte är någon fara att ha min mandarin pappa Peter i samma Bur som någon av hans mandarin döttrar. Stämmer det?

Mvh

Erika

Krikke
0

förstår inte detta, ja har fått en kull på 2 mandarin föräldrar, mycke möjligt att en till e på gång :P

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

[Mariaxx]
0

Om jag förstod Ham_madam rätt så kan två mandarinfärgade campells få ungar, men inte två mandarinfärgade vintervita få ungar.

Och även en vintervit mandarin+campells mandarin kan få ungar.

Helena1978
0

Verkar säkrast att ha dem i skilda burar, är ju inte alltid säkert att två dvärgar kan samsas i samma Bur heller som vuxna, även om det oftast går bra så gör det inte alltid det.

Surprise
0

Vill bara rätta till här mandarin finns INTE hos Campbells det är en helt ny mutation.

Två mandariner kan få ungar.

Ham-Madam
0

hos cambells heter den guldbruna färger beige

finns fler än jag som säger att två mandariner inte kan få ungar ihop.

de kan para sej men ungarna överlever inte utan stöts bort innan fullgången tid.

kanske finns det få som lyckats men det är ytters ovanligt och det diskuteras om det verkligen är två vintervita mandariner då som parats el om den ena varit cambells beige.

de som fått ungar har haft zoodjur utan känd bakgrund och mandarin vintervit kan vara mkt lik en beige cambells.

jag som har haft känd bakgrund på mina i flera generationer vet att mina inte haft cambells bakåt.

vet andra med lika bra dokumentation som inte heller lyckats.

så än finns inget exakt ja el nej men än så länge lutar min tro på att två mandariner kan få ungar ihop åt nejhållet

Surprise
0

Färgen beige eller orange agouti som vi i dvärgsektionen en gång i tiden döpte om färgen till är inte lik en mandarin om man jämför dem på riktigt,desstuom är beige rödögd och recessiv och ovanlig även när vi var flera som födde upp campbells i Sverige. Mandarin är en dominant färggen och är inte kopplad till någon av campbells färger där inga dominanta anlag finns.

Jag har i alla fall aldrig haft problem att få ungar från två mandariner…….(jag har stam på mina mandariner från de första som kom från Holland, har dock bara en hona kvar nu).

Surprise
0

# 5 dina mandariner kom de från Sussi?

nono
0

Mina är utan tvekan vintervita då de ändrat färg rejält ;).

Men då får de vara separerade för jag vill inte att pappan ska göra dottern med bebisar. Vore ju inte så bra.

MonaF
0

tyver jag så vet inte

Ham-Madam
0

#7 varifrån mina första mandariner kom vill jag inte säga här.

tycker inte man namnger personer i ett ämne som av vissa kan upplevas negativt. vill inte bidra till nåt skitsnack.

köpte iallafall inte mina från sussi men varifrån den uppfödaren köpt sina djur vet jag inte å fick inte veta heller.

Krikke
0

Men ja har ju fortfarande fått kull på 2 mandariner.

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Denna kommentar har tagits bort.
[Maxidor]
0

#10 Jag kan inte låta bli att tycka att "smusslande och hysch-hysch" föder mera skitsnack o spekulationer, bättre o inte säga nåt alls då istället…