Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3134 ggr
beccan92
0

dvärghamster vikt, avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hur mycket ska en dvärghamsterhona helst väga innan man låter henne få ungar? Min dvärghamster hona är 2 månader och väger just nu ca 30 g och jag vill veta hur mycket jag ska få upp henne i vikt tills hon ska få ungar. (hon ska antagligen få ungar i februari).

Jag skulle också vilja veta vad ni tycker är bäst, att handpara eller att låta hanen och honan bo ihop ett tag? Mvh Rebecca

Nicolina
0

Det är jättesvårt med Dvärgar och vikt… men vad jag har förstått det som är det normalt och en bra vikt på dvärgar kring 50gram.
Dvärgar växer dessutom klart mycket fortare än en Guldhamster och det är lite bättre att ta kull tidigare på dem, jag har nu varit med om två gånger då honan dött pga. att hon inte kunnat föda fram ungarna. Båda honorna har varit 6mån, så jag skulle rekomendera att ta första kullen på en Dvärgahamster kring 4 mån och inte senare.

Om det är bästa att handpara eller låta de bo ihop vågar jag inte svara på då jag själv inte har ngn erfarenhet av det. Men det viktiga är att honan brunstar när du i sånna fall sätter ihop dem, och lyssna sen på djuren - börjar de pipa så sära på dem direkt. Och dessutom så parar hanen honan direkr efter födseln och då får man två kullar på raken, så var noga med att flytta på hanen om du har dem boendes ihop.

beccan92
0

okej tack för svaretGlad om det går som planerat så kommer honan att vara ca 4 månader när hon får kullen. Jag ska försöka att få upp henne lite i vikt, men det är ju att tag kvar.

Nicolina
0

Låter jättebra!
Lycka till med kullen, och glöm inte att läsa på allt du kan om det är din första kull! Fråga gärna här om du behöver råd = )

beccan92
0

tack! jag har redan läst på massor men jag ska fortsätta med det, bättre att kunna för mycket än för lite :D

Nicolina
0

#4 Exakt!
Låter jättebra! Det kommer säkert gå så bra för dig med kullen = )

beccan92
0

tack! :)

Denna kommentar har tagits bort.
hidianan
0

#7 Nu skrev du väll i i fel. Jag tror att dom inte pratat om tomater, hihi.

Ebba-A
0

#7 Åsa nu går du runt i nattmössan och babblar om tomater när de andra pratar om dvärghamsterkullar.

Beccan92: Kom ihåg att du alltid kan fråga oss på iFokus. Många här är jättebra på hamstrar. OCH DU MED :)

Värd på Choklad iFokus

beccan92
0

okej det känns bra att man har några att fråga Glad

beccan92
0

nu har jag fått upp Doris i vikt, hon väger nu ca 50g. så det blir antagligen parning någon av det kommande dagarna. Ska bli sååå spännande :D

Asa-N
0

#8 o 9 det är sannolikt någon bugg någonstans då det är fler som svarat i rätt tråd men svaret har hamnat i en annan, det är samma med mitt svar här ovan.

beccan92
0

bild på blivande pappa Simba

[Mariaxx]
0

ska du sätta dom o låta dom gå i samma Bur eller blir det handparning?

[Mariaxx]
0

fina dvärgar i alla fall….

beccan92
0

jag tror att de blir handparning, men det beror lite på vad de tycker om varann. funkar de bra ihop så ska jag nog testa att sätta dem i samma Bur.

beccan92
0

parade dem i fredags, men jag satte dem inte i samma Bur. Brunsttestade Doris igår och hon var inte brunstig så det verkar som om det blir hamsterbebbar den 15 januari :D

stellina
0

Vad betyder handparning?

Ebba-A
0

#18 jag gissar att det är när man parar de t.ex i en låda eller så när man håller uppsikt hela tiden. Om man låter de bo ihop kan man ju inte övervaka hela tiden :)

Värd på Choklad iFokus

beccan92
0

Doris <3

[Popcorni]
0

Vad söta!

beccan92
0

tack :)

[Malin3033]
0

Hur går det med bebbarna? De borde vara utflugna vid det har laget om bebbar kom den 15 januari?

beccan92
0

#23 första parningen tog sig inte, men den andra tog. så bebbarna kom den 9 feb. Det blev två stycken, en har jag behållt och den andra har flyttat nu :0) Det fins en tråd med bilder som heter Doris bebbar ;)

[Popcorni]
0

#24 Är det inte väldigt lite med två hamsterungar? Eller har jag fel?

Asa-N
0

Det kan komma allt mellan 1 och upp till 5-6 st hos dvärgar.

[Popcorni]
0

Okej:)