Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 635 ggr
Totte-
0

Frågor!

Kan man para en vit albino med en nf umb? Vet inte om jag ska göra det men vill vet aom det går.. Isåfall är det nån som kan tänkas veta vilka färger det kan bli?

Totte min hamsterhane. Han är ca 1 och ett halft år nu, och han väger ca 180 gram. Jag tycker han är så hymla smal även fast jag ger han allt han behöver. Han ser inte smal ut när man tittar på han.  Men man kan känna hela hans ryggrad. Är det nån som har tips om vad jag kan göra?

Tacksam för svarGlad

Asa-N
0

Vad det kan komma för färger beror på vad som finns bakom föräldrarna.

Ge mer mat till honom, tilläggsmat i form av gröt, Barnmat och dylikt.

Totte-
0

Jag ger han gröt eller hamsteromelett varge dag, får böga ge homom mer Barnmat och sånt. =0)

Jag vet inte hur Tottes föräldrarna ser, han köpte jag från en djuraffär. Men Fias vet jag mamman är Normalfärgad RD och pappan sobel långhår rex.

Asa-N
0

Det räcker inte att bara titta på föräldrarna du måste titta längre bak. Jag kan inget om RD-genen så den frågan bör du ta med uppfödaren som kan det.

Totte-
0

Aaa okej ska fåga Lotte men jag tror inte jag ska ta nån kull men kan ju va kul och veta vad som skulle bli.Glad

[Mariaxx]
0

en albino heter bara albino.

Det är bra och veta ur vilken komination albinon kom till eftersom en albino kan vara vilken "förklädd" färg som helst.

Det är så att om en albino kommer i en nf+nf parning så är det en "förklädd" nf.

Eftersom normalfärgad passar till alla färger så kan du säkert para en nf+albino.

Honan bör vara minst 4 månader då man parar och då även i bra kondition….

Totte-
0

Okej då vet jag. =0) Fia fyller två månader på måndag och hon väger idag 104 gram så hon måste fördubbla sin vikt. Men som sakt tror inte att det blir nån kull.

[Mariaxx]
0

Det bästa rådet jag har är som sagt att läsa på allt man kan om hamster, genetik och avel.

Även det att man inte skyndar in i att avla.

Det är toppen att ni frågar här på hif innan, man lär sig alltid nåt på vägen.

/Maria

Totte-
0

Jaa det gör man värkligen:D Har lärt mig en massa nyt om hamstrar.:) Har läst en massa om avel och ska läsa ennumer. Bättre med för mycket kunnskap än för lite:)

Totte-
0

*putt* :D