Är buren stor?
För stort kan det aldrig vara! :D
Kanske inte…:P
Passar båda sorterna.
Ja den passar till såväl guld- som dvärghamster.

Till Dvärg är den perfekt!
Funkar även finfint till en Guldhamster men jag ser ju då personligen gärna att burarna är en storlek större till dem…
JAg tror att buren är i minsta laget för en guld men fungerar perfekt då jag har en lika stor till min guld :)
Värd på Choklad iFokus
#6 nej det är en miniduna så den funkar utmärkt till en guld. Den överstiger t.o.m jordbruksverkets normer.
Tack för alla svar! 

Jag har haft hannar, 2 st, som inte har trivts i maxi-dunan utan som jag fått flytta tillbaka till mini-duna. De vart helt stirriga där i den stora buren :o) men när de kom tillbaka till sina mini-dunor, så "föll alla bitar på plats" för dem igen :o)
#6 Jo jag vet jag har ju själv sn till lilla Diddi. Den fungerar jättebra :) Men jag har hört att den är i minsta laget :S
Värd på Choklad iFokus
#11, den uppfyller jordbruksverkets krav med marginal till och med om än inte så mycket :o)
#12 okej :) Danke Schön
Värd på Choklad iFokus
Bitte zehr :o)))

Ser bra ut, men håller med #5. Vilka mått har den då?
En miniduna ligger på ca 50 x 30 cm dvs över vad Jordbruksverket satt upp som minimimått till guld.

Men sen ska det tilläggas att de mått Jordbruksverket satt upp inte är stora… ytte-pytte yta är det!
Guldar är rörliga djur som behöver stor yta, klart det finns de individer som föredrar lite mindre och mår bäst så men de är nog inte många. Sen gäller det att inreda buren rätt också, klart att de mår dåligt och blir "förvirrade" i en stor Bur utan skrymslen och gömställen - de är ju nattaktiva och deras instinkt är att leta mat men inte synas.

Är helt övertygad om att alla djur vill ha stor yta att röra sig på. Alla instinkter finns kvar från tiden i frihet. Att någons hamstrar blivit osäkra i en större Bur tror jag helt enkelt beror på ovana vid större ytor-de skulle nog snart ha vant sig.
För mig personligen är detta en hjärtefråga-det viktigaste för ett djur är en miljö som ger dem så mycket rörelsefrihet som möjligt och stimulans och utmaningar.
Egentligen är en Bur bara en bra plats för hamstern att sova och få vara ifred. Annars så skulle jag vilja se alla hamstrar ute ur sina burar , i iallfall ett rum under hela sin vakna tid. Med mycket spännande att göra som kartonglandskap och gömd mat(så att den själv får leta efter sin föda, som ute i det fria).
Burstorleken spelar väl inte så stor roll så länge hamstern får vara ute och springa dagligen…
#20 Jo det finns regler för minimimått på burarna.
#20. Även om hamstern får springa ute dagligen spenderar den ändå en väldigt stor tid av tiden i buren.
#20: Visste spelar inte burstorleken någon roll, sant - om hamstern får springa löst dygnet runt.
Att springa löst 20 minuter-en timme och sitta i en skitliten Bur resten av tiden är knappast djurvänligt.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#0 Diggar de chassit =)