Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2534 ggr
E-L-S-A
0

Chinchillasand

En liten fråga här..
Kan man använda chinchillasand att ha i bottnen istället för spån och allt sånt? Var bara nyfiken..:-)

[Katteeen]
0

Jag vet inte.. Är inte chinchillasand ganska dyrt? (har hört det nånstans), vad kostar det?

Hamstersr2cute
0

Jag tror att det blir för jobbigt för hamstern att gå. Eftersom att tassen bara sjunker ned i sanden. Men jag vet inte riktigt…

Asa-N
0

Visst går det, men det blir tungt och dyrt. En sådan plastflaska med chinchillasand kostar ca 40:- och till en maxiduna skulle det gå åt ca 2 flaskor minst.

Nicolina
0

Klart man kan använda Sand i botten på buren, men det lär ju bli rätt dyr och tungt… men hamstrarna lär ju älska det!! = )

Skphamster
0

Det går helt perfekt! :D Dockdrt, men det är dom värda, som små liven :)

mandizen-
0

jag testade det en gång, snacka om dyrt eller :P Men flora tyckte det var roligt !

Skphamster
0

Man kan ju ragga till sej lite säckar lite billigare än att köpa påhitt i djuraffärerna där dom väger upp i kilo o sånt :P

mocchino
0

På fäboden kostar en säck med 25kg chinchilla Sand ca 78kr har jag för mig.. Så det blir ju lite dyrare men frågan är om det kanske är renligare?! Att man då kanske kan sila sanden på nått sätt varje dag så att det håller sig lite renare än spån och på så sätt inte behöva slänga all Sand varje gång det är Bur rengöring..

Bara en liten fundering.. ;P Men det är ju ett rent h-vete om den sanden kommer på golvet.. Inge kul alls.. :P

// Nathalie

Skphamster
0

Då tar man bara fram dammsugaren och så va de löst :D haha

mocchino
0

#9 Det är bara det att det är ju så himla fint så även om man dammsuger så brukar inte allt försvinna.. Men med en våt trasa fixar man det lätt.. :P Nästan lättare med det än med dammsugaren.. ;P Kom jag på nu bara för att du nämnde dammsugaren! ;D

// Nathalie

Skphamster
0

okej :D ja kanske våttrrasan va bäst då xD

psyko
0

I min djuraffär här runt hörnet kostar sanden 8 kr/hg.
Lite dyrare i inköp än sågspån kanske, men kanske billigare i längden?
Det fungerar ju nästan som kattsand. När de kissar blir sanden som en klump som man ta bort med en liten sked eller något och rensa lite varje dag.
Det blir ju billigare än att byta sågspån och dylikt ca 2 ggr i veckan eftersom man brukar ta bort allt då. 
Mindre risk för kvalster och damm oxå.

Men hamstrarna uppskattar nog sanden garanterat=)
Det är ju deras naturliga Bottenmaterial i det vilda.

Ham-Madam
0

städar man inte sanden ofta så luktar den illa.

man kan ha halva spån/toa-lätt å andra halvan Sand.

jag har varierat å testat olika sätt men fastnat för toalätt som luktar minst.

spån funkar också bra men då är det min allergi som säger ifrån.

på loppis kan man hitta gammla ungsformar å skålar med låg kant som man kan ha sanden i,de täcker halva buren å är lätta att ta ut å göra rent.då behöver man inte ha sanden direkt på burgolvet.

Bexsan
0

Du ska helst inte ha chinchillasand i hela buren för då finns det en risk att din hamsters ögon blir kletiga och kanske inflammerade.

knutteknop
0

jag andvänder det som badsand

Myrtorpets Möss och Kaniner

_hamsterbu_
0

vart köper man sådan där Sand jag hittar den inte när jag handlar i djurafferen…