Vart hittar man alla hamsterutställningar?
Hej!
Jag skulle gärna vilja ställa ut Dior… Men jag vet inte vart man hittar utställningarna? Jag har kollat på hamsterföreningens sida men jag hittar ingenting?
Och så har jag två frågor:
1, Dior har ett litet, litet jack i ena örat, kan jag ställa ut henne ändå?
2, Vart kan jag köpa utställningsbur?
Tacksam för svar! :D

Inbjudan har inte hunnit ut än men den kommer nu endera dagen. Det blir den 9 mars i Folkets Hus i Kallhäll i Norra Sthlm.
1. Ja du kan ställa ut henne trots jack i örat. I PET-klass så tittar man bara på kondition o tillgänglighet så där gör det inget. I standardklass däremot blir det poängavdrag för det.
2. Pet-boxar finns i de flesta zoo-butiker. De som används är så kallade "akvarier" i plast och hittas oftast i akvarieområdet i zoobutiken. Till guldhamster ska du ha en så kallad "2:a" som är ca 20 x 14 x 16 cm om jag minns rätt, men det är det ungefärliga måttet. Det är de som är tillåtna på utställningarna. Men detta finner du också information om på SHF:s hemsida under utställningar i vänsterkanten.
Om du kikar under artiklarna här på Hif så hittar du en mycket välskriven artikel om att ställa ut sin hamster. Puttar upp den åt dig så den ligger framme.
Jättesöt hamster du har!

#1 Det är ju tvärtom Åsa, i petklass får man poängavdrag för jack i örat inte i standardklass. Det har iaf Lisa sagt mig när jag frågade om det…
#3 jösses jag var nog inte riktigt vaken där i morse!!! Ja jack i örat tar ju ner "betyget" i pet-klass….
Men egentligen har det ju inget med kondition o tillgänglighet att göra… tycker jag.

#4 Hahaha, ja jag tänket just det "vad sjutton tänket Åsa på??"
Nej det har ju inget med kondition och tillgänglighet att göra men däremot välskötthet som ju också ingåår i petklass! ; )
#5 ja men hamstern kan ju ha fått jacket av ett kullsyskon och har då inget med välskötthet att göra tycker jag. Nåja jag har ställt frågan på "domar-listan" så vi får se vad som sägs där.
Tack för alla svar!
#1 Är det lätt att komma dit från södra stockholm med pendeln? :) Har ingen bil… Jo jag har letat runt lite på dessa "akvarier" tidigare, men då har jag ju letat bland hamstersakerna, visste inte att de var akvarium! Ska det vara glas då, eller plast? Eller spelar det ingen roll vad det är för utseende, bara att det är det rätta måttet och genomskinligt? :)
#2 Ska kolla bland artiklarna nu! :) Tack! Hon är en av de sötaste som finns ^^ Såg henne gäspa för första gången igår, såå gulligt..! :D
Så det där med jack i öronen är inte sådär "superduperviktigt"? Standardklassen är väl den som de reggade får tävla i och också avelshamstrarna? :) Eller har jag helt fel nu? *S*
Nej det pet-boxarna är gjorda av plast, du ser bild på dem i Marias artikel.
Standardklass måste hamstern vara reggad i SHF för att få ställas sedan spelar det ingen roll vad det är för hamster om det är en hamster för kel eller ett avelsdjur, reggat måste det vara för att ställas i standardklass. I pet-klass får du ställa 1 hamster 1 gång som oreggad medlem, sedan måste du vara medlem för att ställa.
Du tar pendeltåget till Kallhäll och Folkets Hus ligger ca 50 meter från pedelstationen.
#8 Var det artikeln om "pet-utställningen i västerås"? Jag tror att jag är värdelös på att hitta artiklar jag. 
Jo men det jag menade var att, om det är de reggade avelshamstrarna som ställs i standardklassen, och i standardklassen så får man inte avdrag på jack i örat? Det var så jag menade =)
Åå, vad bra, då kan jag nog åka dit! ^^
Att ställa ut sin hamster heter artikeln…
#9 det är även de reggade kel-hamstrarna som ställs i standard :o)
Jo man får poängnedsättning för jack i örat i standardklass men kan få bra med poäng på de andra punkterna så det väger upp så att säga. I standard får man poäng och i pet är poängen A, AB eller B.
#11 Joda det vet jag :)
Ah! Nu förstod jag lite bättre, tacktack! :)
#10 Okej då ska jag leta!
#8 var det inte i petklass som nico sa, som man får avdrag för jack i örat ? du har skrivit standard..?
#13 du får nedslag i båda klasserna. Skillnaden är att i standard så är det ju poäng med siffror på de olika kriterierna, t.ex. ögon, öron, svans i standard ger max 5 poäng men då kanske man får 3 där. Jag är inte standarddomare så detta är gissning. I Pet så är det en summering av hela hamsterns kondition o tillgänglighet enligt olika kriterier som ger A, AB eller B.
Hoppas detta förklarar :o)
Ang. Petboxarna så får dom inte avvika mer än någon eller några cm från "2:orna".. Så det får alltså inte vara för stora heller..
#15 nej de får inte vara för stora, 3:orna, storleken större är endast tillåtna för gerbiler som alltid går i par minst.
Utan bara någon cm hit eller dit :o) och plant lock :o)