Hamster problem!!
Hej, min lillesyster har frågat mig om att hjälpa till med hennes kull som hon vill ha på sin hamster. Problemet e bara att jag inte har en anning hur det funkar. Vet mycket om behandling av djur, men hur mycket ansvar och jobb innebär en kull? Är det risk för två kullar samtidigt? Hur många ungar kan en hamster få? Och hur länge e en hamster dräktig?
Tacksam för svar.. MvH Camilla n.

Vad är för hamster ni har? En guldhamster eller nån av Dvärghamsterraserna? Det behöver vi veta för att ge rätt info = )
Mitt råd här är att läsa på om just den sorterns hamster ni har, lära er hur det fungerar vid parning och när ungarna kommer. Och det viktigaste av allt: Är min hamster i rätt kondition och ålder när jag parar?
Det är av yttersta vikt att man lär sig innan man parar vad som gäller och jag är himla glad och se en sån här fråga här på forumet innan man parar. Det är verkligen toppen!
Vi har guldhamstrar. Den som e tänkt paras är ca 9 veckor och är en hona. Hanen är runt ett halvår. Går det då?
Honan får absolut inte paras ännu!!! De ska vara mellan 4 och 5 månader innan första kullen. Därutöver ska du kontrollera att deras färger passar ihop. Det är inte bara att sätta ihop en hona och en hane för att få bebbar, man ska tänka på mycket mer än så.
Sedan ska du tänka efter om du har plats för dem för senast då de är 8 veckor ska de vara i egen Bur, har du burar för det? Ofta måste de i egen Bur redan vid 4-5 veckor. Guldhamstrar kan få upp till 20 ungar så då gäller det att ha burar :o)
Okej. Tack, det med hamster parning kanske inte e för oss. Mycket jobb och ansvar.. ;) ;)
#5 ja det är mycket jobb och ansvar :o) men kalasbra att du/ni frågar runt först innan, det ska ni ha heder för :o)
Och som jag brukar säga, det är aldrig för sent att börja med det så ni har gott om tid att börja med det längre fram i så fall :o) Skaffa kunskaperna först :o)
Ja, kunskaperna går nog först. Tack för att ni hjälper mig. Sk försöka få syrran att vänta några månader/år innan vi skaffar kull.. Tack :D
Härligt att läsa #7 och här bl.a. finns ju massor av kunskap att hämta :o) Lycka till :o)