Vintervit blir vitare, är det bra?
Hej!
En av min dotters nya dvärghamstrar har blivit så mycket ljusare sen hon flyttade hem till oss att jag nästan börjar bli orolig. Har vi dem för mörkt?
På en veckas tid har hon blivit jätteljus. Ska lägga in bild i kväll så att ni får se.
Har ju förstått att vintervita kan bli ljusa på vintern men eftersom hon inte blev ljus i djuraffären utan först när hon kom hem till oss börjar jag fundera. Är det normalt eller beror det på att buren står för mörkt?
Annars verkar båda två må sååå bra. De kryper direkt upp i handen när vi öppnar buren. Killen är en riktig "boare" och pysslar om boet hela tiden, tjejen är inte riktigt lika intresserad utan mer nyfiken på yttervärlden. De hade ett Hjul i buren men tjejen sprang lite för mycket tyckte jag så nu får de (eller hon för han är inte intresserad av hjul) springa i Hjul när de är ute i hagen på morgonen och på kvällen.
De är pigga och nyfikna och snälla och min dotter är så glad för sina hamstrar.

Ja vintervita får ju vinterpäls och det är den som gör att att dom blir ljusare på vinterhalvåret. Självklart går det att lura dom och tro att det är sommar hela tiden genom att alltid ha en lampa tänd där dom är..
Fast jag har funderat lite över om det är så bra. Så länge dom har vinterpälsen så föder dom inga ungar så det är ju deras sätt att göra en naturlig paus i deras barnafödande så själv tycker jag att man ska låta dom få sin vinterpäls. :)
Sen så tycker jag det är vackert!! ;D
Om man skulle kunna jämnföra med nått helt annat så Höns lurar man ju med lampor för att dom ska lägga ägg hela tiden. Om man inte gör det så har höns annars en viloperiod då dom byter fjädrar och då lägger dom inga ägg överhuvudtaget.
Genom att lura höns så att dom inte får ha deras välbehövda viloperiod så lever dom inte lika länge. Det halverar nästan deras livslängd.
När våren kommer och det blir ljusare så kommer den vanliga pälsen tillbaka.. :) Så det är inget alls att oroa sig för.. ;)
// Nathalie
Tack för snabbt svar.
Jag tycker också att hennes päls blir vacker, nu när den blir ljusare, den var vacker innan också såklart ;)
Men då får de stå kvar där de står nu, snart nog blir det ljust. Och med tanke på bebisar så är det bara bra att hon blir vintervit så att hon inte får bebisar nu, hon är ju bara 3 månader. Blir perfekt till våren om det blir bebbar.
Det är lite kul, om det nu blir bebisar så har vi 6 st borttingade redan. Sen kommer min dotter inte tillåta att vi gör oss av med alla bebbar utan det blir väl att vi behåller två. En hona och en hane som får bo med respektive mamman och pappan.
Sen får det vara nog, fler än 4 hamstrar tänker jag inte ha henmma 

Oj, redan 6 bebbar borttingade! Härligt = )
Enda är väl att Dvärgar får normalt mellan 2-6 ungar, vanligast är 2-4 ungar…
Det gör inget om det blir 2 eller 6 eller 10 ungar. Vill bara att de bebbar som blir ska få bra hem och det är därför vi har så många "tingade". Alla vet att först ska min dotters kompis få välja sen om det är fler så får nästa i tur ta sina osv.
Det är ju inte ens säkert att det blir bnågra överhuvud taget ;) även om många hoppas.