Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2253 ggr
_BeBe_
0

SAMLA fråga.

Eventuellt blir det en tripp till IKEA i morgon och jag funderar på att köpa någon/några samla lådor att ha som burar, men eftersom vi har katt så måste det finnas ett tag ifall de smiter in i rummet någon gång. Jag vet att det finns lock till de lådorna, men funkar det att borra hål i de eller spricker de sönder då? Och blir det för dålig "luftgenomströmning" om man har locket på med borrade hål och även borrade hål runt om själva lådan upptill?

Nicolina
0

Tänkte också skaffa mig ett par samla-lådor snart och då tänker jag skära ut en fyrkant i taket och sätta dit finmaskit nät. Fästa nätet med tänkte jag att vanlig hedlig silvertejp skulle få hjälpa mig med = )

Men att fixa fyrkanten kommer nog pappsen få hjälpa mig med nere i garaget för sånt är jag usel på ;-)

_BeBe_
0

Jaa, det funkar ju! Har haft så tidigare på en låda till gerbiler… fast jag är så kräsen när det gäller burar och vill att det ska se så stilrent ut som möjligt Generad

Nicolina
0

Hahahaha!!
Jo jag vill också att det ska se snygg och prydligt ut, och stilrent såklart ;)  Men denna gång tänkte jag vara lite "bohemisk" och praktikst istället!

Men man kan ju sätta ngt snyggt över gallret istället. Typ nita fast det på taket med en sån där "häftpistol" som byggjobbare har (pappa har en sån i garaget, superpraktisk) och sen sätta kanske nån snygg list eller hårdpapp över som skymmer skarvarna på gallret, limma fast listen/pappen då. Och såklart måla det i en fräsch färg… finns massa roliga sätt att göra det snyggare på än att tejpa på lite silvertejt :-)

_BeBe_
0

Det har du rätt i! :) Då skulle jag nog kunna leva med det ;) Det är INTE praktiskt att vara för petig… färg på burar spelar stoooor roll…! *fniss*

Nicolina
0

Du är för härlig^^ Klart färgen spelar megastor roll på en Bur! ;-)
Lägg ut bild här sen så vi får se hur slutresultatet blev, och vilken snygg färg det blev såklart!

Asa-N
0

Men jag såg igår att Maria hade på sitt lock till sin Samla-låsa borrat MASSOR med hål över hela locket med ett par cm mellanrum, och det verkade definitivt luftigt nog och Nubbe som bodde där mådde hur bra som helst :o)

Jag ska också ta mig till Ikea o införskaffa ett par sådana lådor, bra att ha som extraburar.

_BeBe_
0

Ooo jag är ruskigt sugen på att handla! Problemet är bara att det är liiite långt till IKEA så nästa gång (förutom idag) vi åker blir väl tidigast om ett halvår… Undrar vad locken kostar, om man kan ta sig råd att köpa ett extra ifall borrningen går åt pipan *funderar*

Nåja, det är väl inte så där jätte intressant för er ;) Nu hoppar jag snart i bilen och åker till IKEA! *tjoohoo*

Sara87
0

#7 Om du ska borra hål i locket så kan du först tejpa så att locket inte spricker, det tipset fick jag när jag hade köpt en låda med lock som jag nu har som transportbox. Det funkade kanon med tejp för mej iaf! :) Lycka till ;)

SaraA
0

Hur stora är SAMLA lådorna och hur mkt kostar dom? :)

Asa-N
0

Kolla på Ikea de finns i olika storlekar.

Nicolina
0

#9 Den största storleken är väl nästan större än en 70cm Duna har jag för mig… och för ett set, dvs. låda + lock kostar väl ca. 150:-

Klart prisvärt med tanek på vad vanliga burar kostar..!!!

_BeBe_
0

Ska man tejpa på ovansidan innan man borrar eller båda sidor? Alltså ovansidan i fall man borrar ovanifrån menar jag…

Sara87
0

#12 Det borde räcka med ovansidan. Har för mej att det va Nico som tipsade mej om det, va säger du Nicolina - räcker det med tejp på ena sidan locket när man ska borra??

Asa-N
0

Jag heter inte nico men ja det räcker med att tejpa på den sida man borrar från :O)

SaraA
0

Kanske blir att köpa en sån o ha som Bur då. Som sagt, mkt prisvärt om man jämför med vad vanliga burar i den storleken kostar. Funderar även på en maxiduna men dom är ganska dyra har jag för mig..

Nicolina
0

#13 Nepp, det var inte jag utan Åsa… eller var det Ham_Madam?
Inte jag iaf = )

Asa-N
0

Jag är oskyldig :O) det var ham_madam…. :o)

Ham-Madam
0

det var jag som tipsade om tejpandet

det räcker på ovansidan.

_BeBe_
0

Allright! Då ska jag testa och hoppas att det går bra :)

Men vad säger ni, räcker det med hål här och var över hela taket eller behöver man ha på själva lådans kanter också?

Sara87
0

#18 Jasså.. Aja, man kan inte komma vem som sagt vad alla gånger :) hihi.

_BeBe_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här blev resultatet. Jag är jättenöjd och småttisarna verkar trivas prima dom med :)

(ursäkta den dåliga bildkvaliten, den är tagen med mobilen)

Sara87
0

De ser ju kanonbra ut! :)

mandizen-
0

jättefint:) HUr mycket kostade lådorna?

Nicolina
0

Superfint! = )

_BeBe_
0

Lådorna är på 130L och jag tror att de kostade 129:- (kommer inte ihåg exakt). Locken kostade nog 40:- så 170kr per Bur ungefär :) Jag tror faktiskt att de är större än en mellanstor dunabur och de kostar betydligt mer än så. Dessutom tycker jag faktiskt att de här är snyggare om man nu kan säga så. Eller kanske mindre fula *s* Diskretare… Som sagt, jättenöjd :)

mandizen-
0
_BeBe_
0

Jaa, det var heller inga problem att borra hålen. Det sprack ingenting alls :)