Lista på färger & teckningar
Hej, eftersom jag är relativt ny med hamster och inte så insatt i de olika färgerna & teckningarna, så tänkte jag att man kanske här kunde lista de olika benämningarna.
Tex att man skriver såhär:
NF= Normalfärgad
LH= Långhår
KH= Korthår
etc etc
Nu tog jag just de här som exempel eftersom de är typ de enda jag kan. ;P Jag känner mig rätt vilse då ni skriver UMB osv.
Sedan undrar jag vad som menas med bandad?
Fyll gärna på listan! =)
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
Umb = Umboros, det betyder att pälsen har mörk tipping, yttre delen av hårstråt på pälsen är mörkt alltså, som på Russin som jag visade i nf-tråden.
Bandad betyder att hamstern har ett vitt band runt magen. Infogar en bild på Nibbe här, som var bandad:

Det går absolut att få fram nf satin kh. Det handlar bara om att någon som jobbar med kh ska avla på det. Själv jobbar jag bara med lh.
Ja han är jättefin Nibbe, han bor hos min arbetskamrats son numera som pensionär, han blir 2 år i maj :o)
Bara fråga på :o)

OT:
Nu bor ju jag rätt långt bort från alla hamsteruppfödare. Jag bor i Luleå, Norrbotten. Men jag undrar är det helt omöjligt att få upp en hamster hit? Hur fraktar man dom? Går det alls att hitta en lösning?
Det är lite tråkigt för djuraffärerna vi har här, säljer bara nf kh, sån som min Curry är.
Jag tänkte någon gång i framtiden om jag vill ha en ny hamster. I dagsläget kan jag inte ha fler än en guldhamster då vi åker till stugan minst 2 ggr per år och två hamstrar får inte plats i bilen med Bur och allt.

xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé
Det brukar alltid kunna lösa sig på något sätt :o)
nf kh satin har jag haft i några kullar.
ev får jag det vid nästa parning igen.
transport brukar gå att fixa från norr till söder bla via annons på zoonen el transport i fokus
Hej
Jag har en KH hane NF umb alltså lite mörkare än nf. Han är satin och tills salu. han är född 25/10 -07. Nu bor jag visserligen i gbg men om du hör av dig snabbt så kan han åka med Micki upp till Stkhlm på mån…å ham_madam verkade ha ideer för vidare transport därifrån.
Nu har ju jag världens sämsta mobilkamra men han har jättetydliga kindteckningar å hans färg är verkligen fin…jag behöll även hans syster som är skp.
tyvärr är hans nos lite snipig om jag ska vara ärlig men det finns mycket annat bra hos han att arb med…du kan få han för 50 kr..om du vill…hör gärna av dig
mvh Noomie
( han är dock yngre på bilden )