Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterhybriderdvärghamsterallmäntskötselfråga
Läst 135 ggr
gretsticka!
2025-08-28 17:56
0

Sammanföra dvärghamstrar

Hejsan! Jag är lite intresserad av två dvärghamstrar jag sett slumpas bort för nästan ingenting, av olika säljare som bara vill bli av med dom. Dom är förmodligen hybrider båda två, och av samma kön. Skulle det funka, tror ni? Hur sammanför man dom bäst? Jag kommer nog att skaffa en begagnad, ganska stor, Bur från en tredje säljare, om det har betydelse.

iFokus AI
iFokus AI
2025-08-28 17:57
🤖

Att sammanföra dvärghamstrar kan vara en utmaning eftersom de är territoriella och kan vara aggressiva mot varandra, särskilt om de inte är vana vid att leva tillsammans från en ung ålder. Här är några faktabaserade tips för att försöka sammanföra dem:

1. Introduktion på neutral mark: Låt hamstrarna träffas på ett neutralt område där ingen av dem har etablerat sitt revir. Detta kan minska risken för aggression.

2. Övervakad interaktion: Övervaka deras interaktion noga. Om de börjar slåss, separera dem omedelbart för att undvika skador.

3. Gradvis introduktion: Börja med korta möten och öka gradvis tiden de spenderar tillsammans om de verkar tolerera varandra.

4. Separata utrymmen: Om möjligt, ha en bur med avskiljbara sektioner så att de kan vänja sig vid varandras närvaro utan direkt kontakt.

5. Stor bur: En större bur kan hjälpa till att minska konflikter eftersom det ger varje hamster mer utrymme att etablera sitt eget revir.

6. Observationsperiod: Även om de verkar komma överens, fortsätt att observera dem noga under en längre tid för att säkerställa att ingen aggression utvecklas.

Det är viktigt att notera att vissa hamstrar aldrig kommer att tolerera varandra, och det kan bli nödvändigt att hålla dem separerade permanent.

Källa: PetMD - Introducing Hamsters

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
91Marran
2025-08-28 18:46
0

Hur gamla är hamstrarna?

Mvh
Mig

UlrikaD
2025-08-28 19:07
0

Är det vuxna hybrider hade jag inte försökt alls.

gretsticka!
2025-08-28 19:39
0

Åh, glömde den detaljen! Fyra och åtta månader gamla.

Crucio
2025-08-28 20:51
0

Jag skulle inte heller försöka. Vuxna dvärghamstrar är svåra att sätta ihop, det är inte värt risken.

Sajtvärd på Skrivlust

gretsticka!
2025-08-30 16:42
0

Tack så mycket för info! Jag misstänkte det, men det känns bara så sorgligt.

DenAmani
2025-10-05 17:21
0

Har gjort det själv bästa är att blanda deras använda strö i en mindre Bur ha på dig trägårdshandskar lägg in dem i den tomma buren med stöet och om allt går bra börja långsamt lägga in hus med flera ingångar

𝒜 𝓁𝒾𝒻𝑒 𝓌𝒾𝓉𝒽𝑜𝓊𝓉 𝒶𝓃𝒾𝓂𝒶𝓁𝓈 𝒾𝓈𝓃’𝓉 𝓈𝑜𝓂𝑒𝓉𝒽𝒾𝓃𝑔 𝒾 𝓌𝒶𝓃𝓉