Para hejvilt...
Kopierar mitt inlägg från zoonen även här:
När jag var liten hade jag en halvstor uppfödning av hamstrar, dock ej registrerad uppfödning.
Alla var friska och väl omhändertagna, och jag kan bara minnas en gång den blev knas med en kull där honan bet ihjäl ungarna (kan ej minnas om hon åt upp dem *urk*)
men som liten hade jag ju noll koll på det där som kallas för genetik, och jag parade alla möjliga färger med varann, långhår som korthår.
men vilka kombinationer bör man undvika?
kan ej heller minnas hur ofta jag tog kull på honan, även om jag är säker på att jag hade koll på rekomenderad tid då. men hur ofta kan man ta kull? om hon helst inte ska ha kull efter ett års ålder, och varje kull, dvs dräktighet+ ungarnas fyra veckor, blir ju sex veckor, och året har ju inte så många veckor.
och till sist, ni som är uppfödare, får ni stamtavlor på era hamstrar ? ungarna alltså?
kan tillägga att jag är helt insnöad kattmänniska, undrar bara av nyfikenhet hur hamster världen utvecklat sig. antar att det inom något års tid kommer att införskaffas en sån åt sonen när han blir stor nog och har en önskan om eget djur, trots att vi redan bor i djurpark….
kom på en sak till, på den tiden då det begav sig, köpte man en hamster på djuraffären för ca 50 kr, har de ökat i "värde" idag? vad kostar en hamster idag, hos uppfödare och hos djuraffär?
jag sålde många hamstrar till en djuraffär, där han köpte in dem för 25 kr /hamster, finns detta system fortfarande, eller byter man ungar mot tex mat, spån dyl?
men vilka kombinationer bör man undvika?
Vitmagade, satin bör man ej para. Sedan finns det s.k dåliga kombinationer som man av utställningsskäl bör låta bli att para. Kh/lh parning ger dålig päls….
En hona kan man ta högst tre kullar på. honan bör vila 10-12veckor efter född kull. alltså då 8 veckor från kullen flyttat från henne.
Man registrerar sina kullar i SHF (svenska hamster föreningen) och får därigenom stamtavla på sina kullar.
I djuraffär kostar en hamster allt mellan 99-215:- och hos en uppfödare där man ju även får stamtavla kostar dom ungefär lika mkt beroende på vilket pris dom själva satt på sina djur. Jag tar 150:-.
Idag får man ca 50:- när man säljer till djuraffär, i vissa fall kan man byta till sig varor mot hamstern.
Japp, tills hamsterbebisar är 4 veckor kan man ha dom ihop, hanar och honor säras på mellan 3 ½veckor och 4 veckor.
Hanar resp. Hon grupper ska enligt jordbruksverket inte sitta ihop längre än senast 8 veckors ålder, risken finns även innan att dom ryker ihop, men detta är en maxålder då man särar på dom.