Burstädning
Nu när jag har blivit ännu mer involverad i hamsteromsorg pga mina 2 hamstrar har blivit 10+ hamstrar, skulle jag bara fråga andra här om hur ni städar burar?
Min process var; minst en storstädning i veckan, överför hamstrar till temporär inhängnad, ta ut accessoarer (hus, leksaker, sandbad, etc) och tömma sedan skölj av dom, dela upp buren i sina komponenter (taktopp, våningsplattor, rörbitar), skölj och skrubba av hårt smutts, töm bort gammalt Bottenmaterial, och till slut skrubba av botten.
När allt är avsköljt så sätter jag in nytt Bottenmaterial, sätter ihop allt, sätter in alla accessoarer, fyller i ny Sand i sandbaden, nytt bomaterial i hus, och slutligen fyller på alla mat och vattenskålar (plus en liten bonusmix av frön och sådant för att liksom ursäkta störningen).
När jag sköljer och tvättar allt så använder jag bara varmvatten och en svamp, ingen tvål eller sådant.
Så nu har jag en ung kull som mamman håller mestadels gömd i en Bur. Jag gör ingen som helst kontakt med dom små ungarna, som mest brukar jag locka mamman till en vilsen unge utanför boet (utan att komma i kontakt med ungen), och hon brukar plocka upp den för att sedan bära in i boet igen.
Så nu undrar jag, gör jag rätt med städningen?
Och när kan jag möjligtvis avlägsna mamman och ungar till en temporär inhängnad så jag kan ge den en totalstädning?
Med den nya kullen direkt efter den förra, så har buren inte kunnat få en riktig städning på över 4 veckor. Har bara lyckats göra grundliga saker som att tvätta/fylla på skålar, bad, vattenflaskor och sådant. Det luktar inte gott, men min oro är främst för att minimera stress för mamman och ungar.
Du städar burarna alldeles för ofta. Varje gång du städar tar du bort all form av revir. Jag skulle rekommendera att du kikar på spot cleaning istället och satsar på det i kombination med en större städning varannan månad eller sådär, beroende på hur grisiga dom är.
Buren kan man städa när ungarna öppnat ögonen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Deta bror på burstorleken men enligt mig ska du ändast ta ut all bottenmatreial om du har förresten nån form av kvalster i buren som #1 säger tar du bort reviret vilket stressar hamstren.
"A life without hamsters is possible but pointless"