Gallerbredd - guldhamster?
Har en Bur som jag funderar på att använda till Milo. Det är en typ dunabur i marsvinsstorlek, men gallret i taket är ganska glest, 2,1cm mellan. Kan en guldhamster klämma sig igenom det? Han är nämligen en liten herre som gärna vill ut ur buren och sträcker sig direkt uppåt när jag öppnar hans miniduna. Alltså, han är väldigt medveten om vart man tar sig ut. Vågar jag använda buren åt honom?
Ja guldhamstern kommer emellan där. I en guldhamsterbur får det inte vara mer än 1 cms bredd. Är det bara i taket kan det funka om du inte har saker i som gör att hamstern kan klättra och ta sig upp i taket.

Det du kan göra är ju att hitta en bit kycklingnät lr liknande som han inte kommer ut ur och fästa på orginal gallret, så behöver du inte oroa dig.. ;)
Har själv en marsvinsduna med nät över hemma hos mamma.. Men tyvärr ingen bild på det.. :/
// Nathalie

#2 jag har tänkt den tanken själv men då är jag rädd att han ska skada sig på vassa kanter från där man klippt av nätet eller där man fäster nätet i originalgallret.
#1 Jag får prova och se om det ser ut som att han kommer kunna nå. I mini-dunan når han upp till taket när han står på en bro han har men han kommer för den sakens skull inte åt själva gallret. Han behöver lixom stöd från "väggarna" för att ta sig till en sån ställning så att han når ända till taket. (oj vad jag pladdrar *s*)
Du kan ju annars bara köpa ett galler till en vanlig hamsterduna och byta :P Om du inte har något som den kan klättra upp på går det bra :) Jag hade ett ungsgaller till Lusens plastback när hon bodde här :D
Värd på Choklad iFokus

Går det att beställa bara ett galler, typ som reservdel?
Ja större zoo-butiker brukar kunna göra det.

Får höra om de kan göra det i någon av våra butiker! Någon som har en susning vad det ungefär kan tänkas kosta?

Om det är den där 1 meters dunan som finns till marsvin så tror jag inte att det ens finns med hamstervänligt galler upp till.. :/
Är det en 71cm så borde det ju kunna fixas, men då kanske man skulle vilja veta att den passar innan man beställer? :)
Det borde ju inte vara så dyrt eftersom det bara är en extra del men det vet man ju aldrig.. :/
// Nathalie
Ta med gallret som sitter där nu och gå till zoo-butiken o fråga om de kan fixa det och i så fall vad det kostar.
#2 Det var ju smart! Hur stora är marsvinsdunorna jämfört med hamsterdunorna? (jag har en till guldis-tjejen på 71cm, men tkr att den är för liten..)