Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamstervintervitrysk-vintervitdvärghamsterfråga
Läst 74 ggr
Gafflar
0

Klippa klorna på en hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag har en dvärg hamster (ryskvinter vit) som är ungefär 8 månader. Hon är varken intresserad av att gräva eller springer i sitt Hjul och hennes klor börjar bli lite långa tycker jag? Dom är cirka 1-2mm långa och jag är orolig att det i framtiden ska påverka hennes rörelse. För tillfället verkar det inte vara till något besvär, utan hon springer som vanligt runt om man har ut henne. Jag har sett att andra har klippt hamstras klor men det verkar vara på guldhamstrar. Och eftersom hon är så liten och ganska envis och vägrar äta i handen (alltså hon vill aldrig sitta still i händerna utan bara på golvet eller vid matskålen och äta haha) så undrar jag lite hur jag ska göra? Ska jag klippa dom? eller ska jag försöka få henne att gräva mera?
Ni kan se lite hur klorna ser ut på bilderna (Som sagt hon vägrar att sitta still en sekund haha)

Material i buren:
Toa-Lätt
Chipsi Super Fine granulate
Alspån
Niteangel hamsterhjul

Meraxes
2

Min dvärghamster var också jättesvår att hålla still så jag lyckades aldrig klippa hennes klor själv, fick åka till veterinären och göra det. Jag försökte flera gånger men hon sprattlade för mycket och det är ju så lätt hänt att råka klippa av en tå istället :(

CupcakeΣ(>Д<)
1

Ja det är inte lätt att få hamstrar att sitta still😆 Har du testat lyfta henne bakifrån? Och hålla henne på rygg. Ni skulle kunna försöka vara 2 st (en som håller henne och en som klipper). Det krävs mycket ansträngning för att lyckas men det kan gå. Annars är mitt tips att sätta in stenar i buren så hon kan klättra på dom. Med tiden så slipas klorna ned.

Lyckas du inte med något av det och klorna bara blir längre så är mitt tips som #1, åk till veterinären för att få det gjort.

Vänliga hälsningar

Krullibull
1

Nu är ju hamstrar mer bollformade än marsvin och kaniner som är mer som limpor, men det kanske ändå går att rulla in hamstern tight men försiktigt i en handduk, tvättlapp eller liknande så att den är still medan man klipper klorna? Bäst är nog att vara två om möjligt med tanke på de pyttesmå tårna.

Alternativt använda en grund kopp eller en kapad toarulle där man också kan få benen att sticka ut utan att bråka för mycket och riskera att skrämma eller stressa hamstern?