Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsaskötselövrigt
Läst 122 ggr
Peach.97
0

Hittade kryp i mina hamstras burs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kollade in i min hamsters Bur och såg att en av deras trä rör hade massa prickar och självklart tog jag upp den och kollade och insåg att det va kryp! 😨

Såklart började jag genast tömma ut allt och slängde all spray, strö, tömde sandbadet, la in trä inredningen i ugnen osv.

Men är det något som vet vad det är för insekter och bör jag åka in till veterinären och kolla så att de inte har något som gömmer sig i pälsen?

Har en del Växter i mitt rum och är det möjligt att är ägg som har knäckts och sen letar efter mat?

Cireea
1

Se till att spara några av krypen och skicka direkt till SVA!
Dom kan hjälpa dig artbestämma och på så sätt vet du vad du har att kämpa mot och kan då få eventuell behandling från veterinär.

Här är remissen:
https://www.sva.se/media/8da4d139ff9cd08/allm%c3%a4n-remiss-f%c3%b6r-privatpersoner.pdf

Såhär packar du:
https://www.sva.se/vi-erbjuder/skicka-in-prover-och-djurkroppar/skicka-prov-till-sva/

Har du sett några på själva hamstern? Några tecken på att det varit djur som bitit eller liknande i form av små sår/prickar?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2024-12-14 21:58 av Cireea
Peach.97
0

#1: Har jag inte tänkt på, men ska se om jag kan få tag på några och lägga med dem i någon burk eller något!

Vad jag kan se ser de ut att vara oskadda, kan vara så att det kanske har hänt nyligen?

Som sagt slängde ut nästan allt ifall om det är något kryp som kan göra dem sjuka eller börja tappa päls…

Hoppas att det finns någon klinik som har öppet imorgon annars får jag vänta tills på måndag

Peach.97
0

Men hade du fyllt upp burarna med strö som vanligt eller bara så att det kan ligga och gräva runt lite?

Cireea
2

Jag hade nog fyllt så dom hade tillräckligt för att ändå kunna ha det bra men utan att kanske fylla upp lika mycket som vanligt. Istället för 20-30 cm Bottenmaterial hade jag kanske satsat på 10 cm, mest för att kunna ha bättre koll tills man vet mer om vad det är för ohyra osv.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Peach.97
1

#4: Ska göra det👌🏻, kom och tänka på det efteråt att det är kanske inte en bra idé att fylla upp så mycket

zickan
1

Är det minusgrader i ett par dagar där du bor så kan du ställa ut all inredning, strö, Foder om den möjligheten finns. och köra en temporär Bur till hamstern.
Minus grader under 48 timmar brukar döda det mesta. behöver man inte slänga allt man just fyllt på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.