Vivlar
Hej allihopa!
Jag hade ingen aning om det här, och jag tror att det kan vara många som fortfarande inte har det.
För ett tag sedan upptäckte jag baggar i hela mitt hamstermatsförråd. Jag visste att insekter kan lifta med frön m.m. Jag fick slänga all hamstermat, men något som jag inte tänkte på var att Marsy hade massor av den maten i sitt bo. För några dagar sedan uptäckte jag baggar i hela buren! Nu vet jag att de kallas Vivlar. Det slutade med att jag fick tömma hela buren och slänga allt av papp etc. Jag tvättade ur allting och Marsy får så länge bo i min extrabur för nödsituationer tills jag är helt säker på att det inte finns en enda Vivel kvar.
Om något sådant här händer er, se verkligen till att det inte finns en enda kvar innan ni fyller buren igen, för om det finns kvar så kommer buren snart vara full med baggar igen.
För Att undvika det här: Frys all hamstermat i minst 48 h direkt ni köpt det! Då överlever inte äggen.
Om någon har fler inlägg eller tips till mig och andra, skriv gärna. 😊
Du hade inte behövt slänga maten, du hade bara kunnat frysa in den. Dom döda baggarna hade bara varit extra protein 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag vet. Jag tror att jag bara inte tålde tanken. Jag hatar verkligen baggar och de flesta insekter 😅.
Akta bara så det inte är kornmått. Då gäller det inte att bara va försiktig runt hamstermaten och deras Bur. Utan även hela ditt matförråd i köket.
Varit djurvakt åt lite folk under sommaren, en av dessa har fått in kornmått via djurmaten(ej hamster). De vet om det och skall snart flytta och då kommer alla torrvaror och annat som kan va en risk att slängas och saker sanneras.
Lägenheten skall ändå renoveras men anticimex lär få kallas in.
Det har varit mer extremt i år med mer fukt och värme på det.
Jag såg en påse pumpakärnor på hyllan och tänkte det kan jag ju ge som godis. Men när jag lyfte en plastpåse med någon mjöl sort som stod ovanpå satte jag åter och rörde inget mer.
Var en mask som ätit sig igenom plastpåsen och hängde lite utanför. Såg även ett par baggar som jag tyckte såg ut som kornmott.
Mina tips
Frys alltid in torrfoder vid köp eller om man får gratis av någon.
Finns det inte plats i frysen ställ fodret i förråd, garage om möjligt. Eller om vinter och minusgrader låta stå ute i skydd från vilda djur typ Foder hink.
Förvara alltid djurfoder. Speciellt fröer och helsäd i väl förslutande förvaringar.
Förvara helst även egna torrvaror som mjöl, säd, flingor, müsli, gröt, ströbröd och liknande i plast/glasbyttor med förslutande lock. Eller ha för vana att sätta öppnade förpckningar i plastpåse med vettig klipps. Men ohyra kan ta sig igenom plastpåsar.
Hålla rent i köksutrymmen.
Aldrig glömma bort tömma ur transportbur innan den ställs undan ifall att det finns en enda torrfoder/godis bit i den.
Jag fick hem kattfoder från någon med ett par råttor förre året. Där var det ohyra jag inte ens vet vad för typ. Var större kryp/mask. Slängde allt. Blev även så nojjig det skulle spridas att jag satte dubbelhäftad tejp runt fodertunnan. Hade ställt kattmaten bredvid min fodertunna. Orolig de skulle krypa dit om de kommit ur.
Gjort samma för många år sedan när jag fick baggar i en hamsterbur. Satte dubbelhäftad tejp runt om på utsidan. Samt på utsidan och insidan högst på mot katen av den foderlådan jag hade då.
cederträ och tror även hel svartpeppar skall hjälpa hålla undan vissa mott. Men sätta dubbelhäftad tejp uppe längst kanten där vägg/tak möter kan fånga upp mott fjärilar fort. Aldrig gjort. Sett tipset i utländska forum.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Alla tips låter bra och det är det jag gör nu. Jag kan inte hitta något om "kornmott" på nätet, men jag är däremot 95% säker på att det jag fick var vivlar. Stämmer in på alla beskrivningar och bilder. 😊
#4: Förlåt jag satte visst ihop två olika ord 🤦♀️. Finns nog inget som heter kornmott. Skulle ha skrivit kornvivel. De är as dryga om de kommer in i ens kök skåp. Behöver man slänga eller frysa nästan allt.
https://www.pestium.se/skadedjur-i-livsmedel/de-enskilda-arterna/vivlar/kornvivel/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.