Flytta hamster?
Hej! Jag är en tjej som jättegärna skulle vilja skaffa en hamster. Jag har några frågor som jag vill ha lite åsikter på:)
- Jag har skiljda föräldrar, är det en dålig idé att skaffa hamster? Vill ta med den mellan husen. Isåfall ska jag ha två burar och flytta med transportburar.
- Blir hamstern stressad av att man går en bit med dem i transportbur, kommer inte alltid ha möjlighet att åka bil när jag byter vecka med hamstern. De bor rätt nära varann, 10-15 min tar det att gå emellan. Går det att ha den i handen när man går liksom?
- Vilken slags hamster borde jag skaffa som förstagångs hamster ägare? Tänkte inte ha flera stycken, kanske 2
- Vad ska man ge dem för kost för att de ska må så bra som möjligt? Några kosttillskott?
- Hur ska jag övertala mina föräldrar om att skaffa en hamster? Har inte frågat än. Jag är beredd att betala allt själv<3
- Hur mycket tid krävs det per dag för att ta hand om den? Mest nyfiken
Sorry för många frågor;)
Jag skulle säga att det inte är optimalt att skaffa hamster som ska byta hem. Då är det bättre om den bor permanent hos ena föräldern.
Att ha dom i transportbur går bra, men att bära den bara i handen är en dålig idé då det kan gå illa om den hoppar/faller ur handen.
Vill du ha två i separata burar? Eller två i samma? Vill du ha separata burar så är det kinesisk eller guldhamster du ska ha. Vill du ha i samma Bur är det roborovski, campbells eller vintervit som gäller. Köp hos SERIÖS uppfödare.
Beror helt på vilken art du har. Har dom ett bra Foder anpassat för arten så behöver du inga kosttillskott.
Övertala är inget jag förespråkat. Man bör sitta ner tillsammans och diskutera. Även om du är beredd att betala för saker själv så är det dina föräldrar som har huvudansvaret då dom är vuxna, vill dom inte ha det ansvaret så är det något du måste respektera.
Det enklaste är att byta vatten och kolla igenom buren. Men sedan ska du kolla igenom hamstern också så att allt är väl med den, exempelvis gå igenom svans och rygg samt kolla tänder. Är det en individ som behöver tid utanförburen för att "rastas" i en rasthage/sängen/säkert rum så krävs det betydligt mer tid.
Vänd dig till en seriös uppfödare om ni kommer fram till att hamster är något för er. Jätteviktigt att man stöttar etisk avel.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Förlåt för otydlighet, menade såklart om det går bra att promenera med hamstern i transportbur mellan husen, skulle aldrig bära den i handen:)
#1: Jag har kollat lite på nätet, vissa säger att byta mellan två burar är minst lika bra som att ha en! De får byta miljö men båda är bekanta så hamstern blir inte stressade. Det kan såklart variera från individ till individ. Det enda är att man inte ska städa buren noga precis innan man byter, då finns inte lika mycket av hamstern doft kvar i buren och det kan göra att de inte känner sig lika trygga<3 .
#3 Och hur ska du i förväg veta om den individ klarar av att byta miljö? Och vad gör du om den individen absolut inte klarar det utan blir väldigt stressad?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#4: Det går ju såklart inte att veta hur hamstern kommer att må , det kan gå hursomhelst men jag hade tänkt att prova med att flytta, men om det inte funkar får den stanna hos ett av husen bara. Ska säkerställa innan jag skaffar den att det går att göra så <3