Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 92 ggr
Ebba liljeroth
0

Hamstern hoppar!

Hej, jag har nyss köpt en liten söt hamsterhona (hon har bott hos mig i 2 veckor, så hon är alltså 10 v ca). Från början så var jag väldigt försiktig och inte störde när hon var helt ny. Vill tillägga att redan första dagen när hon kom hem så var hon väldigt osäker och ryckte huvudet hela tiden. Jag har gett henne tid och bara pratat och pratat utanför hennes Bur så att hon lära sig min röst. Sedan började jag lägga ner handen så att hon fick dofta, och tillslut godis från handen. Hon har aldrig på något sätt varit aggressiv och man känner att hon känner igen mig varje gång nu. Hon är bara riktigt rädd för ljud och rycker med huvudet varje gång man säger något som låter lite konstigt. (Jag pratar lungt ändå). Efter alla dessa steg har varit avklarade så vände jag huset upp och ner så att hon hoppade in så att jag kunde lägga huset med henne i mitt knä på en filt. Där gav jag henne sallad och bara sånt som jag vet att mina tidigare älskat. (Jag har klappat henne medan). Allt har gått bra. Men det jag är jätteorolig för är att varje gång jag har testat lyfta henne bara 1 cm fårn marken så hoppar elr skuttar hon iväg. Hon rycker från mig men blir aldrig arg. Jag har gjort exakt samma visa varje gång och försökt lyfta henne lite lite upp i luften, men som vanlig så skuttar hon. Hon känner igen mig och gillar mig, men kan aldrig hålla henne utan att hon skuttar. Blir rädd för att jag aldrig ska kunna hålla henne om jag inte ens kan få upp henne en liten centimeter upp i luften. Vad ska jag göra?

Cireea
2

Du fortsätter såsom du gjort med hantering och att bygga bandet mellan er. Runt 10 veckors ålder brukar komma in i en "tonårsperiod" (även kallat popcornsålder)
där allt plötsligt blir väldigt läskigt. Fortsätt bara jobba på så ska du se att det släpper tillslut.

Sen kan givetvis hamsterns bakgrund vara avgörande men utifrån det du beskriver så låter det positivt mellan er.

Kanske behöver du kolla upp ryckningarna i huvudet, det låter inte helt normalt utifrån det du skriver.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Ebba liljeroth
0

#1: tack för svar! Vill tillägga att hon bara rycker huvudet fram och tillbaka när hon blir rädd för mina ljud elr rörelser. Är väldigt försiktig när jag är nära henne. 🙂