Vågar jag köpa begagnad bur?
Hej!
Jag har tänkt skaffa guldhamster och undrar om jag vågar köpa begagnad Bur?
Tänker på Papovaviruset? Blev tipsad om att inte köpa begagnat just pga av risken för det.
- Redigerat 2024-04-11 23:52 av Cireea
Ja, det vågar du. Papova är nog det sista jag oroar mig för när jag köper begagnat då djuren vi har idag byggt upp en resistens mot viruset. Absolut att det dyker upp enstaka fall ibland, men det är långt ifrån ett utbrett problem. Man hanterar det inte på samma sätt idag som man gjorde förr, exempelvis avlivade man hela besättningar förut men det är inget man gör idag.
Nu hjälper det inte att köra saker i ugnen eller tvätta med virkon S när det kommer till papova, men det är ändå viktigt att rengöra allt man köper då man aldrig vet vad den tidigare hamstern gått bort av. Så jag skulle köra eventuella träsaker i ugnen och så virkon s på övriga tillbehör som inte är av trä.
Finns ingen anledning att oroa sig för papova i dagsläget 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2 Jag förstår att man är extra försiktig om man själv drabbats av något. Jag är uppfödare men har inte hört något om att vi i hamstersverige ska ha haft ett papova-utbrott i den skalan, är du säker på att det var papova?
Det enda jag hört var någon annan sjukdom 2022/2023 där djur avled som jag tror även drabbade råttvärlden ungefär samtidigt. Kanske är det den som drabbade din uppfödare också?
#2 År 2011 hade vi ett stort pådrag om papova. Många friska hamstrar blev avlivade pga livslång karantän. Stor tragedi för många uppfödare, mig själv inkluderad.
Senare när det dök upp igen var det andra direktiv och andra riktlinjer. Har dock inte hört om nåt utbrott senaste åren.
#5 Ja, det tycker jag.