Blanda foder!
Hej allihop! đ€ Jag Ă€r glad att ha hittat den hĂ€r sajten. Jag Ă€r ny hĂ€r, men har lĂ€st era inlĂ€gg ett tag. MĂ„nga av er verkar mycket kunniga och jag ser fram emot att fĂ„ dela och ta emot information! đ Jag har en liten sötis hemma, en rysk vintervit (hona) som heter Marshmalow, men jag kommer att skriva om henne som Marsy eftersom det Ă€r vad alla kallar henne. đč
Nu Àr det sÄ att jag ÀndÄ mÄste börja min tid hÀr med en frÄga. Genom Ären som hamsterÀgare har jag provat mÄnga olika fodermixar, men jag har aldrig varit helt nöjd med dem. Sedan jag fick Marsy har jag inte heller varit nöjd. PÄ senaste tiden har jag dÀrför lÀst mycket om Foder bland annat hÀr pÄ Hamsterifokus. Jag har haft mÄnga av de rekommenderade mixarna, men aldrig varit helt nöjd. Det verkar mycket komplicerat att blanda olika fodermixar och fÄ rÀtt nÀringsvÀrden. Jag har Àven nÄgra hemma redan. Bland annat: Vitakraft emotion, lillebro vildfÄgelfoder, mjölmaskar och Complete hamster och gerbil pellets. (Jag anvÀnde Nature dvÀrghamster ett tag innan jag fick veta att den Àr dÄlig p.g.a. stenfrukt?) Vad sÀgs om att blanda de jag har med Bunny dvÀrghamster BASIC? Jag har ocksÄ redan blandat ut fÄgelfröna med lite solrosfrön och pumpakÀrnor. Jag ger henne Àven fÀrskvatten 4 ggr i veckan och "herbs and flowers". Jag har ingen aning om ifall det blir bra nÀringsvÀrden, men hur listar man ut det?
Tacksam för svar!!!
Att blanda massor av olika Foder och ingredienser Àr ett recept för katastrof. Ska du blanda behöver du vara insatt i hur man rÀknar ut vÀrdet för alla olika delar, för och det behöver du göra för allt du tillsÀtter.
LĂ„t sĂ€ga att du har Crispy MĂŒesli som huvudfoder, dĂ„ har det fodret sina fĂ€rdiga vĂ€rden. Sen tillsĂ€tter du 100g undulatfrön, dĂ„ mĂ„ste du utifrĂ„n det specifika mĂ€rket du tillsĂ€tter rĂ€kna ut hur 100g undulatfrön pĂ„verkar alla vĂ€rden i det Foder du redan har. Det vill sĂ€ga att du behöver se hur exempelvis fett och protein Ă€ndras. Detta mĂ„ste du alltsĂ„ göra med allt du tillsĂ€tter.
Bunny DvÀrghamster BASIC Àr dessutom i sig ett fÀrdigt Foder, sÄ att blanda i ytterligare ingredienser kommer med största sannolikhet rubba nÀringsvÀrdet i fodret ganska ordentligt.
Har du kollat pÄ Djurlyckas fÀrdiga Foder? Dom Àr riktigt bra.
Sedan undrar jag vad du menar med fÀrskvatten fyra gÄnger i veckan? Du bör se till att vattnet Àr friskt och frÀscht dagligen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Oj, jag mĂ„ste ha skrivit fel, jag menade FĂ€rskmat! đ
Ok, men vad ska jag dĂ„ göra med all den mat jag har? Jag har typ tvĂ„ kilo fĂ„gelfrönâŠ
Jag skulle kunna rĂ€kna sĂ„ som du sĂ€ger, men hur gör jag det? Om vi sĂ€ger att jag har 100g av ett Foder och vill rĂ€kna ut hur mĂ„nga gram som Ă€r solrosfrön och det stĂ„r 2 procent sĂ„ Ă€r ju inte det sĂ„ svĂ„rt, men nĂ€r jag sedan vill rĂ€kna ut nĂ€ringsvĂ€rdena sĂ„ förstĂ„r jag inte hur man gör.đ€ Om jag istĂ€llet bara anvĂ€nder Bunnys blandning, ska jag tillsĂ€tta pelletsen? Jag har dessutom ofta tyckt att nĂ€r jag anvĂ€nt Bunnys förut har mina hamstrar plockat ut de goda bitarna och lĂ€mnat kvar resten.
Hennes vatten byter jag dagligen som du sĂ€ger. đ
Hej igen. đ€ Min mamma ska snart bestĂ€lla andra husdjursgrejer och det vore bra om jag kunde köpa Foder till min hamster samtidigt. đ Har ni nĂ„gra fler svar pĂ„ mina tidigare frĂ„gor? đ€ Jag har haft problemet att mina tidigare hamstrar har selekterat nĂ€r jag anvĂ€nt BUNNYs Foder förut. Alla verkar selektera ut exakt samma ingredienser. Ibland fĂ„r jag kĂ€nslan av att BUNNY bara blandar ut fodret med dessa tvĂ„ ingredienser bara för att de Ă€r billiga. đ Typ halva pĂ„sen bestĂ„r ju av dem! Kan jag tillsĂ€tta pelletsen? Mjölmask? Emotion? Förut har jag anvĂ€nt Bunny dvĂ€rghamsterdröm expert, kanske ska jag byta till BASIC? đ€·ââïž Vad ger ni era hamstrar? Jag behöver verkligen hjĂ€lp! đŹ
Jag vore hjĂ€ttetscksam för tips och svar! đâ€
#4 TillsÀtt inte nÄgot i ett Foder som redan Àr fÀrdigt med OK vÀrden.
Satsa hellre pÄ Djurlyckas Foder om du vill testa nÄgot nytt. Everkin har ocksÄ ett bra Foder om jag inte missminner mig.
I fröblandningar förekommer det att dom ibland Àter det godaste först, dÄ ska man bara lÄta bli att fylla pÄ tills dess att du ser att dom nÀstan Àtit upp allt. Först dÄ bör du fylla pÄ nytt, dÄ lÀr dom sig att inte bara Àta det godaste.
Ok, tack! †Men jag kan vÀl fortsÀtta ge henne en mjölmask dÄ och dÄ som "godis"?
Vilket Foder frĂ„n djurlycka Ă€r bĂ€st? Jag har kollat pĂ„ dem förut, men det Ă€r ganska förvirrandeâŠđ
#6 Ja det kan du.
Eftersom du har en dvÀrghamster bör du ge fodret som Àr till dvÀrghamstrar.
Tack för alla tips Cireea!†Jag ska kanske köpa djurlyckas Foder, men idag sĂ„g jag Victoria Raechels senaste video dĂ€r hon visade upp vad hon bestĂ€llt frĂ„n Getzoo. KĂ€nner ni till deras dvĂ€rghamsterfoder? Det sĂ„g vĂ€ldigt bra ut i videon och nu stĂ„r det mellan det och djurlyckas đ . Vad tror ni om det?
- Redigerat 2024-01-30 15:43 av Hamsterminna
#8 Har inte köpt det sjÀlv, det viktigaste Àr att sammansÀttningen Àr korrekt. SÄ du fÄr kika pÄ det aktuella fodret, det jag reagerat pÄ nÀr det kommer till utlÀndska Foder Àr att mÄnga gÄnger varit mycket fett. SÄ kolla extra pÄ det.
Ok, Tack!
Hej! FörlĂ„t att jag tar upp det hĂ€r igen đ . Jag sitter nu och ska köpa det nya fodret, men jag kan inte hitta nĂ€ringsvĂ€rderna pĂ„ djurlyckas foderâŠđ€ Det Ă€nda det stĂ„r om Ă€r proteinet och fettet, inget annat. DĂ„ blir jag lite skeptisk. đ€š Ăr det nĂ„gon som kan hjĂ€lpa mig? đ€·ââïž
Tacksam för svar!đ
#11: Kontakta Sophie som har djurlycka, borde du fĂ„ nĂ€ringsinnehĂ„llet om det inte stĂ„r med pĂ„ websidan đ
/ zickans.com uppfödare av tamrÄttor och guldhamster i VÀsterÄs
VÀrd pÄ RÄttor, Exotiskadjur.
Ok, tack. Kontaktar man pÄ hemsidan?