Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 145 ggr
Sune
0

Medicin

Sune har tyvärr slutat äta och börjat gå ner i vikt. Var till veterinären och tyvärr var tänderna extremt långa. Han har fått dom avklippta och ska få äta smärtlindring några dagar. Har försökt i några dagar få i honom den men lyckas inte. Har testat droppa på allt möjligt gott han kan gilla, men han vill inte äta. Har även försökt få in direkt i munnen men det har också iprincip varit omöjligt för han kan inte vara still. Hur ska man gå till väga? Blir det inte bättre snart måste han tyvärr avlivas, vill inte att han ska svälta ihjäl.

91Marran
0

Låt någon annan hålla medan du ger.

Mvh
Mig

Sune
0

#1: Det har vi såklart testat, men han är inte mycket hanterad i sitt tidigare hem så de är svårt att hålla i honom tyvärr

91Marran
0

Jag hade kunnat hjälpa till men man ska inte gå ut med vart man bor på nätet tyvärr.
Håll med ryggen i handen och ett finger på överdelen av magen nära halsen och tryck hamstern mot handen. Ibland får man hålla bestämt.

Mvh
Mig

Cireea
2

"Lägg" hamstern i handen (dvs med ryggen mot handflatan) och dra dra back nackskinnet lite försiktigt, då öppnas munnen automatiskt och man kan ge medicinen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sune
1

Tack för alla svar! Han var mycket lättare att hantera idag, säkert pga mycket träning under helgen! Lyckades också tvångsmata honom så förhoppningsvis blir han piggare snart ❤️

Jillyana
1

Jag hade inte gått tillbaka till den veterinären i framtiden, tänderna ska filas/slipas ner, inte klippas! Skönt att det går böttre :)

Aja85
0

När min hamster hade problem med sina tänder, gav jag honom Barnmat. (Är ju bättre än inget.) Gjorde t o m 3st "röror" åt honom:

• Semper majs- och potatispuré 4mån blandat med:

• Kokt (inte saltad) broccoli körd i en mixer

• Krossade så mycket av hans Foder jag kunde med en mixer

• Krossad mjölmask

Du kan även kolla på de listorna på Barnmat hamstrar kan äta.

Jag är inte en uppfödare eller veterinär, men jag ville berätta vad jag gjorde.

• Redigerat 2023-12-13 06:10 av Aja85
Sune
0

#6: Är osäker på om de filades ner eller klippte. Finns ingen veterinär för smådjur här och de blev akut, är bara glad att de löste sig

Sune
0

#7: Han har haft såpass ont så har fått tvångsmata honom med spruta i munnen. Han vill som själv inte äta helt ännu utöver extremt lite Barnmat

Jillyana
0

#8: Det förstår jag, skönt att det blev bättre liksom:) men var mer en tankeställare för framtiden :)