Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterhamster
Läst 130 ggr
Ma Anand
0

Hjälp! Vi ser inte röken av vår hamster!

Vi köpte en guldhamster till sonens födelsedag. Vi har läst på mycket och förberett allt noga. Vi visste att hamster är nattaktiv men hade aldrig kunnat föreställa oss hur det skulle bli.
Vår hamster vaknar vid 21-22, efter att sonen lagt sig (och vi!). När vi går upp har den gått och lagt sig. Den kommer inte ut på dagen. Eftersom den aldrig ser oss har den blivit mer och mer skygg, springer in i boet när vi kommer. Vi har självklart testat att sitta vid lådan och prata, ge mat och allt det men kan inte sitta uppe på nätterna. Vår son har typ inte sett sin hamster.

Meningen var att vi skulle ta upp hamstern varje dag som uppfödaren gjort. Det har inte gått eftersom den inte kommer ur boet och man får inte väcka dem eller lyfta på boet som jag förstått? Han är långhårig och tanken är att vi ska borsta hans päls, men det blir ju omöjligt. Vi känner oss helt förtvivlade och vet inte vad vi ska göra. Vi ville så gärna vara ett bra hem för honom och hade förberett oss så länge. Nu känner vi oss ledsna och undrar om det är vi som gjort helt fel på något sätt. Men det är så svårt när han aldrig är vaken när vi är, vi behöver sova för att klara skola och jobb.

För att få förtydliganden från er som kan:
Stämmer det att vi absolut inte kan väcka honom, tex vid 18-19-tiden?
Stämmer det att man inte får lyfta upp boet så den kommer ut eller lyfta upp dem därifrån?

Vi har haft honom i tre veckor. De gånger vi lyckats lyfta upp honom (för att städa) har han varit väldigt rädd.
Hjälp! Vad ska vi göra?

[Lilium]
0

#0: har ni kollat med uppfödaren? Uppfödare vet sina djur bäst :)

Ma Anand
1

#1: jag har skrivit till henne. Hon skrev att det kan vara så i början och skickade massa allmän information. Jag känner att jag har tagit till mig information men att vi nu är lite desperata.

Cireea
4

Det stämmer att man inte ska väcka hamstrar i tid och otid. Enda gången jag anser att det är OK att man försiktigt väcker sin hamster är vid besök hos veterinären eller när man måste städa buren och inte har möjlighet att vänta till hamstern är vaken.

Och man ska absolut inte störa hamstern i sitt bo genom att lyfta huset eller plocka upp dom ur boet. Deras bo är deras absoluta trygghet och "safe space" - så att störa där är i min mening helt och hållet uteslutet.

Det ni kan göra är att man vid samma tid varje dag pratar vid buren, byter vatten, lägger in en liten bit Färskmat osv. Efter ett tag lär sig hamstern när det händer något och vaknar därmed självmant. MEN, man ska inte hålla på att störa och locka om hamstern inte själv kliver upp. Det är inte alla som kliver upp tidigt och då måste man som ägare respektera detta och då anpassa sig efter djuret.

Jag går in till mina hamstrar vid 18-19. Då pratar jag lite för mig själv, byter vatten, fyller på skålar och bara allmänt rör mig i rummet där dom är. Dom allra flesta kliver upp och får då komma ut på en hälsogenomgång och lite gos. Dom som inte kliver upp får jag återkomma till senare på kvällen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck