Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterburar
Läst 110 ggr
Sune
0

Rengöring av bur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just tagit emot en guldhamster från omplacering. Han har ett akvarium som är 120x40cm stort varav halva sidan är med ca 30cm Bottenmaterial och andra ca 20cm. Hur ofta ska jag rengöra? Saken är att han byggt massvis med gångar och ”grottor” där han sover, gömmer mat och går på toa. Är osäker bara för att är rädd att mat osv ska bli dålig men han kanske ändå väljer ändå att äta de

Cireea
0

Färskmat bör man rensa bort dagligen.
Städa buren i sin helhet gör jag nästan aldrig. Jag punktstädar istället och byter ut delar av bottenmaterialet. Mindre stress för dom och mycket med miljövänligt än att byta ut allt vid en fast städdag 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sune
0

#1: Ja alltså de gör jag såklart! Problemet är ju att allt ligger under bottenmaterialet. Alltså Färskmat, bajs, kiss, vanligt Foder osv har han grävt längst ner i buren där han även sover. Vill ju inte orsaka stress genom att behöva ofta riva upp tunnlar för att få bort färskmaten och allting varje dag. Vill samtidigt inte att maten ska bli dåligt och han kanske blir sjuk. Han stökar ingenting ”ovanjord” utan gör allting längst ner under bottenmaterialet. De enda han gör uppe är att springa i hjulet, bada lite och hämta mat 😅

Cireea
0

#2 då blir du illa tvungen att rensa bort sånt som kan bli dåligt 😅 hellre det än att hamstern blir sjuk eller avlider på grund av rutten Färskmat

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sune
0

#3: Tänkte samma, men förra ägaren sa att jag inte skulle göra det. Han verkar inte heller bli allt för stressad när jag tagit sönder hans små hålor utan går iväg på andra äventyr medans 😅 Tack för hjälpen! Tror du dock att jag måste ta sönder hans hålor varje dag eller kan de gå nån dag emellan?