Hamster iFokus

Hamster

Etiketterinredningdvärghamsterfoderskötselhjul
Läst 95 ggr
Candela
0

Inreda en dvärghamsterbur? Tips tack!

Jag har haft rätt många guldhamstrar genom åren, men nu under hösten kommer jag förhoppningsvis bli dvärghamsterägare för första gången. Vill därför ha lite tips om det är något särskilt att tänka på gällande inredning.
Även tips på bra Foder önskas.

Jag har i dagsläget ett akvarium som har bottenyta 45x110 cm, och jag tänker att det borde duga storleksmässigt?
Jag har ett stort guldhamster-hjul i trä (30 cm), funkar det även för dvärgar eller är det lättare för dem att springa i mindre Hjul?

Jag har förstått det som att man gärna bör ha dubbel uppsättning av vattenflaskor, matskålar, Hjul, hus och sandbad för att minska risken för gräl. Är det något jag bör göra redan från början, eller är det mer en åtgärd om man märker att de grälar om saker? Kanske räcker det med dubbletter av vissa föremål? Vad är era erfarenheter?

Och som sagt, gärna tips om ett eller flera Foder som är bra för dvärghamstrar.

Cireea
1

Djurlycka har bra Foder som jag kan rekommendera, dom har ett specifikt även för dvärghamstrar så det kan du kika på. Annars är Bunny Hamsterdröm Expert också ett bra Foder.

Angående möbleringen, du ska ha dubbelt av allt redan från början just för att bråk inte ska uppstå när dom försöker "äga" exempelvis ett Hjul, ett hus eller en flaska. Hjul på 30 cm kan gå, det beror dock lite på individen och vilken art du ska ha. Du skriver bara dvärghamster men inte vilken art. Skulle 30 cm inte gå så kan du alltid byta mot ett Hjul som är lite mindre.

Jag vill också tipsa om att inte byta ut allt bottenmaterial/bomaterial vid städning. Tar du bort allt som luktar deras revir finns det risk att dom börjar bråka när dom kommer tillbaka ner i buren igen. Så spara alltid en del av det gamla så dom känner igen sig. Se också till att inte sätta ihop buren med rör eller liknande, det kan skapa revir och det i sin tur kan leda till bråk.

Läs på om artens behov och kommunikation. Alldeles för många bråk uppstår på grund av att vi som ägare inte är tillräckligt pålästa och har förståelse för vad dom behöver och hur man ska hantera olika situationer.
Exempelvis är det många som särar alldeles för snabbt, exempelvis när dom egentligen bara sätter hierarkin eller leker. Ställ också alla frågor du kan komma på till din blivande uppfödare, dom känner sina linjer bäst.

En annan viktig punkt: ta alltid med båda två!
Om en måste till veterinär eller ska på utställning eller bara tas ut för rastning så ta alltid med båda. Särar man på dom kan man få svårt att sätta ihop dom igen om man har otur.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Candela
0

Tack för tips och råd!

Jag kollar runt lite på inredning nu online, och visst är väl de "små" hamster-husen ändå lite väl små också för dvärghamstrar (vintervit i detta fallet)?
Till guldhamster köpte jag ju alltid det lite större alternativet, även om det enligt djuraffären var för marsvin. 🙄 Så jag tänker att nu borde jag väl gå efter det som djuraffärerna rekommenderar för guldhamster 😂

Ska skriva upp alla frågor jag kommer på efterhand, så kan jag ta dem med uppfödaren 😊

Cireea
0

#2 Jag skulle absolut satsa på husen till guldhamster. Precis som du säger är måtten alldeles för små på dom minsta husen, tror många inte ens är lagliga.

Candela
0

En fundering jag fick nu var om man bör sprida ut inredningen i buren, eller om man ska se till att respektive typ av inredning står relativt nära varandra? Det kanske inte spelar någon roll?

Hamsterplamster
0

Jag skulle säga att du skulle ha bunny dvärg hamsyet dröm som Foder , jag själv anvender datta till mina pälsklingar och det har funkat väldigt bra

"A life without hamsters is possible but pointless"

Cireea
1

#5 Djurlyckas näringsinnehåll är bättre än Bunnys 😊