Rysk vintervit eller Campbell?
Hej!
Min lillasyster ska få en(eller två) hamstrar/hamster och självklart kommer jag att hjälpa till med skötseln då det är hennes första husdjur. Hon vill väldigt gärna ha en kelig hamster som är ganska lätt att få tam. Jag jämförde lite hamstrar och kom fram till att hon inte ville ha en guldhamster, roborovski eller kinesisk. Då var det Campbell och rysk vintervit som stod kvar på listan.
Vilken skulle ni säga var bäst för henne?
Tack på förhand! :D
Kul att ni ska skaffa hamster!
Guldhamstrar sägs vara keligare,tycker jag iallafall. Så som första hamster säger jag guld.
Antar att ni köper från uppfödare?
Finns massa artiklar på forumet,bara att leta på.
Bor ni i Stockholm kan jag rekommendera fler uppfödare.😊
- Redigerat 2023-07-21 17:57 av Pilspets
#1: Okej, jag kan läsa på lite om guldhamstrar då! Fast min lillasyster sa bestämt att hon inte ville ha en guldhamster :P. Jag hade själv en rysk vintervit som första hamster och det funkade bra, men guldhamster kanske ändå är bättre?
Nej, jag bor strax utanför Göteborg, men tack ändå! :)
#2: Kom ihåg att båda vintervit o campbells måste bo med minst 1 kompis
#3: Ja, det är jag väl medveten om 🤗
#2: skulle säga att guldhamster (ofta) är lugnare, har du kollat uppfödarkartan?
#5: Nja, det gjorde jag för ganska länge sedan… Var hittar man den? 😅
#6: här
#7: Tack! 🤩
Det ligger mycket i vart man köper hamstern ifrån, från vilka linjer och hur föräldrarna är. Jag skulle rekommendera att prata med några uppfödare som har eller planerar kullar, fråga hur föräldrarna är i temperamentet t.ex. :)
#9: Jo det är nog det smartaste man kan göra, tack! ☺️
#10: Vet inte vart ni bor, men jag finns i Stockholm och har för tillfället tre campbells grabbar som letar nytt hem. Så trevliga och uppmärksamhets sökande!
#11: Tyvärr så bor vi strax utanför Göteborg 😔
#12: Synd att ni inte bor närmare Linköping, min campbells hona har fått en kull med 6 små bebisar 🙂
Mvh Ellizz
#13: Ja, riktigt synd! 😢Grattis till bebisarna! 🤩
#13: Ursäkta att jag kapar tråden, men jag är intresserad av att skaffa dvärghamstrar under hösten. Just nu ska jag flytta från Linköping till Skärblacka om några veckor, så det blir inte optimalt i flyttkaoset, men typ i september-oktober. Kan det finnas möjlighet att vänta med köp till dess (om du godkänner mig som köpare)?
Har haft massor av guldhamstrar genom åren, men aldrig dvärghamster tidigare.