Hamster iFokus

Hamster

Etiketterkosthållningcampbells
Läst 178 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Överviktig hamster

Jag har tre st Campbells systrar varav en av dem är mycket större än de andra (skulle gissa lite överviktig). Vad kan jag göra åt detta? De har djurlyckafodret

Tacksam för svar! skriv bara för mer info 🙂

Cireea
1

Är du säker på att den är överviktig och inte bara större? Tänker så vi inte ger förslag på hur hamstern kan gå ner i vikt och så blir den mager istället.

Vad äter dom utöver fodret? Ger du något mer på sidan av?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2023-05-17 20:44 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Det har inte blivit så mycket Färskmat åt dem utöver en örtblandning (torkade örter och växter) även detta från djurlycka då de inte äter vanlig Färskmat (har gett lite olika saker ex. Vitkål, ärtor, spenat och broccoli).

Hon är ganska mycket lösare i kroppen eller hur man nu ska säga, lösare hud och mer squishad mot marken än de andra

Cosmonautens
0

Campbells är normalt "robusta", men om de är överviktiga märker man det om valkarna blir kala och hår skavs av. De har svårt att hålla sig rena också.

Har för mig att dina är ganska unga, då är det okej att de är lite större, kan bli lite mer problematiskt om det fortsätter upp i "vuxenålder". Finns en del hamstrar som inte har en "musklig" kropp, mer lös hud och det ligger lite på hur man avlar, inget man kan göra åt det.

Jag skulle inte ändra något, svårt att ändra dieten när den bor med andra. Brukar oftast påverka de andra om man ska ändra något på en individ som bor i grupp.

Cireea
0

#3 Bra input! 😊
Jag vet inte om du har koll på andra uppfödares linjer och hur deras djur "brukar" se ut, dessa är från Frozen om det kan ge någon hum om dom kan vara avlade på det sättet du beskriver.

Jag vet inte alls om ni kan se skillnad på olika uppfödares djur inom Campbells men inom guld-aveln kan man se sånt hos vissa linjer 😊

Cosmonautens
0

#4: Jag kan absolut se skillnad på linjer, vissa är mer muskliga, vissa otroligt storbyggda, andra är mini eller har sjukt mycket lös hud. Man ser mycket som skrivare på utställningar! XD

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

mina är ganska unga, födda i januari! De är ganska olika, har en som är lite mindre och musklig, en är mellanstor och musklig och en är stor och lös eller vad man nu kan säga 😅
Antar de Campbellsen jag har är hybrider eftersom att de tydligen inte ens va reggade trots lovad stamtavla..
Iaf, tack för alla svaren! Tänkte också att det kanske kan vara svårt att ändra på då de är 3 stycken. Har försökt att väga dem några gånger men vågen visar 0 gram då dem är så små :/ utgår mer efter hullet än vikt då storlek kan vara ganska olika och det var därför som jag reagerade lite 😊

• Redigerat 2023-05-19 18:40 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
0

#6 Skamligt att shs styrelse inte gått in hjälpt dig få djuren registrerade och stamtavlan skickad.

Små tassar
0

Om du inte redan gjort det så prova att använda en hushållsvåg för att väga hamstrarna. Det brukar jag göra.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#8: det är det jag använder 🥲

UlrikaD
2

#9 Min hushållsvåg väger ner till 1 gram, det borde dom flesta göra. Annars är det ju ingen poäng. Om din inte gör utslag så sätt hamstern i nån papplåda och väg, sen ta bort vikten från lådan.