Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 82 ggr
Angel08
2023-04-18 13:07
0

Guldhamster

Vi har en guldhamster som vi köpte av en Zooaffär pga att när vi skulle köpa en guldhamster av en uppfödare så dög inte vår Bur. Vi har en duna Maxim som vi satt ihop med en mellanstor dunabur och hon är ute flera timmar om dagen då jag är hemma jämt.
När jag förklarade vad jag hade för Bur slutade det med att jag blev kallad djurmisshandlare och att hamster absolut inte fick bo i dina burar då de biter på galler. Jag förklarade att om det händer ordnar jag det med skydd för gallren.
När uppfödare är på detta viset blir man ju tvingad att köpa av djuraffär. Är det fler som varit med om samma sak?

Cireea
2023-04-18 13:26
4

Varför skulle det "tvinga" dig till en djuraffär?
Bara för att en uppfödare är av den åsikten så betyder det ju inte att alla uppfödare delar den åsikten.

Jag förstår dock vad uppfödaren ser för problematik med just Duna-burar då dom inte är helt optimala för guldhamstrar. Oavsett vilken Duna så tar sig en guldhamster med lätthet upp till gallret, och att sätta för dit går inte då det är den enda källan till luftcirkulation i buren. Att ha tillgång till gallret ökar i sin tur risken för att dom börjar gnaga i det.
Jag skulle dock inte gå så långt att påstå att det är ren djurmisshandel.

Att sedan koppla ihop burar, det låter så bra i teorin men i praktiken så ersätter inte flera sammankopplade burar en stor Bur. Att dom springer mellan olika burar är inte detsamma som en sammanhängande yta.

Sedan är det upp till varje uppfödare att ha sina specifika krav på sina köpare. Vissa kräver att burarna är över specifika mått eller att vissa typer av burar inte ska användas. Vill man då köpa av just den uppfödaren så måste man också tillmötesgå dessa krav.

Varför vände du dig inte till en annan uppfödare istället?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Angel08
2023-04-18 13:35
0

Förlåt att jag var otydlig, jag bor i Stockholm och hörde av mig till tre olika uppfödare. Fick samma svar ifrån alla ( bara en som var riktigt otrevlig).
Angående buren så älskar Nougat sin ihopkopplade Bur och jag har lärt henne att är någon i närheten av buren så ska hon sätta sig i en skål som finns i buren om hon vill bli uppburen. Det fungerar så bra.
Eftersom hon köptes i en zoobutik va det en livrädd tjej som efter mycket jobb nu älskar att prata och va med oss

Cireea
2023-04-18 14:13
2

#2 Och detta var alltså seriösa uppfödare du hade kontakt med? Tråkigt att du fick ett otrevligt bemötande, så ska det ju inte behöva vara. Jag har dock inte hört om någon som vägrar sälja till någon med en maxi, men det finns väl dom som har det kravet också.

Jag skulle också rekommenderat en annan Bur just för att jag har extremt dåliga erfarenheter av alla Duna-varianter. Det är allt från gnag på galler till att dom gnager hål och rymmer.

Jag menar inte att sammankopplade burar är dåligt, bara att många tror att flera mindre burar som är kopplade samman kan ersätta en stor Bur. Men så är det ju givetvis inte. 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Angel08
2023-04-18 15:08
0

#3: tack för svar
😊

zickan
2023-04-18 16:00
0

Jag nekar inte den typen av Bur men informerar att det kan va ett problem och kan behöva va beredd att byta om hamstern börjar tugga en massa på gallret och gärna sätta en hängmatta eller något som kan bromsa upp eventuell fall från högre höjd för att minska risk på skador. Nu senast var det en som skrev att de hade en två våningsbur med saltsten mm.
Ofta för mig är två våningsbur helt i galler och svarade av giss på att det var ren gallerbur då de inte skrev nått mer vad det var. Kan ha varit sådan du har vilket är lite bättre än ren gallerbur. Samt skrev att saltsten är bara att slänga det ska dom inte ha iom att det är direkt dåligt.
Skrev ett långt svar på lite tips mm men fick inte ens ett svar tillbaka 🙈.
Så vi uppfödare får också lägga onödigt med tid på att ibland inte ens få ett svar, ibland otrevliga svar.
Men oftast brukar uppfödare inte va elaka och flyga på utan mer informera. Ett par få har lite hårdare krav på hur man ska ha för boende för att få köpa av dom. Långt ifrån alla. Så tips nästa gång är att testa skriva runt till flera.
Även längre ifrån 🙂. Transporthjälp brukar gå att lösa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.