Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 271 ggr
hamsterr
0

Biter i buren

Cindy har börjat bita i buren och hon har snart bitit sig ut, har nyss haft henne ute från buren 30 minuter ungefär och trodde att hon skulle bli trött och sluta bita men det gjorde hon inte, jag la över en handduk för läste att man kunde göra det så hamstern blir lugnare men det blev hon inte då hon börja klättra istället,

Matolja hjälps inte för då bryr hon sig inte och biter ändå, har även spridit ut maten i buren men hon hamstrar det bara och lägger det i sitt hus sen går ut och biter igen, men jag tror inte att hon är uttråkad just nu för att hon skulle sovit egentligen istället för att bita, hur ska jag göra?

Cindy ~2022-02-27~

• Redigerat 2023-04-15 08:25 av hamsterr
Jillyana
0

hur ofta är hon ute? Norris är ute i snitt 2timmar/dag (ej söndagar, matte behöver sova en dag/vecka eller om jag är super sjuk och däckar efter att ha varit vaken i 5min). Han har dock börjat bli lite van/uttråkad vid sin lekhage/låda så numera släpps han ibland på min säng eller på golvet i min klädkammare(hamstersäkrat). Då får han lite mer variation när han rastas med. Han årkar då inte med riktigt två timmar då det ännu är relativt nytt för honom så han blir trött ganska fort då.

hamsterr
0

#1: cindy är dock ute kanske minst 3-4 gånger om dagen, ibland 10 minuter och ibland 20, hon är väldigt svår och snabb så lekhagen klättrar hon ut på nolltid hon släpps mest i sängen

Cindy ~2022-02-27~

[Lilium]
0

Hur stor är hennes Bur? Hur ofta möblerar du om? Kan du göra någon aktiverings leksak? Mina hamstrar är i lekbur eller lekhage nästintill varje dag, en av mina honor är extra krånglig så hon är där i runt 2h, det är mycket grejer & så så att hon kan springa runt där, dem andra 2 kör jag i lekhage i runt 30-1h om dagen (den ena börjar bli stressad om hon är där i mer en än timme.)

[_.djur.vän._]
0

Stress beteende , skulle reckomendera större bur

• Redigerat 2023-04-15 09:23 av [_.djur.vän._]
Loviiisa
4

#4 Hur kan du rekommendera en större Bur, innan du ens har vetskap om vad för Bur hamstern har nu och hur stor den är? En stor Bur är generellt bra, men att uttala sig utan kunskap är ingen jättebra ide. Finns ju många andra saker och orsaker som kan ligga bakom.

• Redigerat 2023-04-15 09:31 av Loviiisa
hamsterr
0

#5: håller helt med

Cindy ~2022-02-27~

hamsterr
0

#4: Jag har redan en stor Bur, men utan att du vet så tycker jag inte att du borde säga att det är ett stress beteende och att jag borde byta Bur som #5 sa, det kan bero på något annat som att hon är uttråkad eller något sånt.

Cindy ~2022-02-27~

• Redigerat 2023-04-15 09:51 av hamsterr
Loviiisa
0

#6 Får man fråga vad du har för mått på buren? Är det en samlalåda du har, i.om. att du skriver att hon börjar bita sig ut? Vad jag förstått det som, har själv aldrig haft en 'rymmare', så är det svårt att bryta om de börjar. Om det är en samlalåda du har kanske det är bättre med ett byte till akvarium där hon helt enkelt inte kan fortsätta gnaga och då borde sluta?

• Redigerat 2023-04-15 09:57 av Loviiisa
hamsterr
0

#8: hon har en träbur i 115x60x58cm, så kan förstå att hon försöker bita sig ur den

Cindy ~2022-02-27~

[_.djur.vän._]
0

#8: Men om man är uttråkad så känns det ju enligt mig lite konstigt om man byter Bur så att hon inte längre kan visa att hon är uttråkad?!?

• Redigerat 2023-04-15 10:08 av [_.djur.vän._]
[Lilium]
0

#9: Du skulle kunna testa med mer aktiveringsleksaker kanske? typ mjöl & vatten blandning på kartong med matbitar på och låter det torka , mer toalettrullar kanske? vet inte hur din Bur ser ut, känns svårt att kunna hjälpa till då :)

hamsterr
0

#11: Ja det är ju sant, jag har gjort det ett par gånger och hon verkade gilla det, kan göra det igen när det finns toarullar

Cindy ~2022-02-27~

• Redigerat 2023-04-15 10:29 av hamsterr
Loviiisa
0

#10 Får man fråga hur gammal du är?

Man kan bryta ett beteende genom att byta Bur. Det är samma sak som att många hamstrar i gallerburar börjar gnaga på gallret, och då är första sak att bryta beteendet. Det är vad jag hört av flera här svårt att bryta vissa beteenden oavsett om du distraherar då det blivit invant och som en 'fix idé'.

Sedan får man givetvis arbeta på berikning eller rasthage aktiviteter som också kan stimulera. Gillar hon hjulet? Springer hon mycket i det eller är det kanske en sak som kan bytas ut till en annan modell? Gömma mat? Mer inredning, olika saker och material eller bygga i nivåer. Mer bottenströ? Sätta in en balja med jord och lite ärtskott eller kattgräs att riva runt i?

• Redigerat 2023-04-15 10:26 av Loviiisa
Loviiisa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Nu har jag inte hamster längre men slänger in lite foton på hur jag arbetade med Bur och rasthage när Bosse var i livet.

Bilderna hamnade i oordning såklart bild nr 2 skulle vara först, det var hur botten av buren såg ut med all aktivtet och sen visar bilderna hur jag bygger uppåt. I rasthagen har han olika Bottenmaterial att gräva i, grenar av olika slag, färska Växter m.m.

• Redigerat 2023-04-15 10:32 av Loviiisa
[Lilium]
0

#12: du kan använda vanlig kartong också, det funkar fint. Olika typer av substrat i buren brukar också vara stimulerande. :)

hamsterr
0

#15: Japp! ska absolut prova igen

Cindy ~2022-02-27~

[_.djur.vän._]
0

#13: 15

• Redigerat 2023-04-15 13:46 av [_.djur.vän._]
[_.djur.vän._]
0

#13: varför ville du veta hur gammal jag är? Vad har det med saken att göra?

Loviiisa
2

#18 Därför att jag upplever att du uttrycker dig som en rätt ung person, dels genom att ofta inte läser igenom hela meddelande innan du kommenterar/svarar etc. Slänger ur dig information som du inte alltid har belägg för (det kan iof vuxna med göra). Inget fel i att vara ung och vilja lära sig och delta, men det blev kanske en liten förklaring till varför det skrivs som det gör.

zickan
3

Skulle rekommendera skaffa en bättre mer säker hage där den inte kommer ur och låta den få springa där längre än 30 min 🙂. Kan va att det bara är överskottsenergi.
Mest troligen räcker inte 30 min att bränna energi. Hamster under vilda är gjorda för att kunna springa över en mil på bara en natt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sylali
0

#14: hej.
Kan man ta in saker från skogen? Kottar, kvistar, mossa od?

Cireea
1

#21 Grenar, ja så länge det är av säkra träsorter. Finns en artikel här på sajten där du kan läsa om olika träslag.

Kottar? Nej.

Mossa? Då man inte får plocka mossa hur som helst rekommenderar jag att du kikar på reptilavdelningen i din djuraffär och köp mossa därifrån.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck