Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterburardvärghamsterbottenmaterialskriva-av-sig
Läst 221 ggr
Jillyana
0

Otur med bottenmaterial

Jag har hittils använt expo terra snake bedding (riven asp) till norris Bur. Lite damm har det varit men inget kag reagerat på. Nu när jag öppnat nästa runda med dom så yrde det verkligen damm. Tyvärr är han tvungen att använda detta till nästa lön då jag har fått akuta problem med avloppen här hemma. Det känns surt bara då det är ett dyrt märke som man läst bra om så ville varna så att ingen annan köper det. Det jag ska köpa nästa gång är nog detta märke: https://www.zoo.se/smadjur/produkter/alspan-burstro?p=207054001&gclid=Cj0KCQjwt_qgBhDFARIsABcDjOeRf6Eakz0sGMOCoX3O_rL9tSBmwmdnFnYGQhycw7zV5jPHY4kQ0BgaAiMJEALw_wcB

Edit: kommer självklart ta ett lån för snabbt byte om jag ser det påverka honom.

Köp Alspån Burströ hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!
  • Redigerat 2023-03-25 23:30 av Jillyana
Cireea
1

Vad tråkigt!
Du tror inte att det bara var en dålig påse? Sånt händer ibland.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
0

#1: kan der ju varit…

[_.djur.vän._]
1

Skulle ej reckomendera enbart alspån då det inte är grävvänligt

Cireea
2

#3 går hur bra som helst att gräva i 🤔

Loviiisa
0

Alltid trist när det händer. Men är inne på samma spår som någon ovan att det kanske är en dålig påse? Har använt det själv (men för att blanda ut) och aldrig haft problem. Upplever du sådana problem hade jag hört av mig till butiken där det är köpt för att få det reklamerat, så du antingen får pengar tillbaka eller en ny påse som är bättre!

• Redigerat 2023-03-26 11:56 av Loviiisa
Jillyana
0

#5: har inte kvar kvittot :(

[_.djur.vän._]
3

#4: menade att gräva tunnlar och gångar vilket är ett viktigt naturligt behov

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

Jag använder just nu alspån och har använt det i flera år! Det är jätte bra för att blanda ut med exempelvis pappers baserat material, men jag skulle som ovan skriver inte ha det i bare då det inte håller gångar alls.

Cireea
3

#7 Jag håller absolut med om att dom ska få möjligheten att gräva och göra gångar om det behovet finns, men det blir lite fel information när du i din tidigare kommentar bara skriver att Alspån inte går att gräva i, för det går det ju. Men jättebra att du sedan utvecklade för att göra det mer tydligt om vad du menade 😊

Det kan finnas många orsaker till varför en hamster har ett visst underlag, exempelvis allergi eller känslighet vid andra material. Alla hamstrar har heller inte behovet att göra gångar eller ens gräva, eller också får dom det behovet tillgodosett på andra vis. Exempelvis att man i alspånet grävt ner färdiga gångar/system som hamstern kan använda och modifiera själv, för i det vilda gräver dom nödvändigtvis inte egna gångar utan dom använder sånt som redan finns för att sedan modifiera det. 😊

Alspån går absolut att använda på egen hand, jag använde det under en längre period då hampaströ/lättströ inte längre är att rekommendera pga dammet. Dom som hade behovet att göra gångar fick färdiga system nedgrävda men där det fanns möjlighet att modifiera lite utifrån hur dom ville ha det. Det var väldigt uppskattat. Utöver det hade dom grävlådor som dom fick röja runt i så behovet tillgodosågs ändå, även om dom bara hade Alspån i buren.

Hur som helst, det är jättefint att vi försöker dela erfarenheter och kunskap men att bara skriva ut ett påstående utan någon vidare information kan bli så fel när andra, utanför forumet/nya som kommer hit för att lära, hittar åt inlägg och läser det som skrivits utan någon djupare kunskap. Därför bör vi alla, och jag också, sträva efter att utveckla våra svar direkt så att nya hamsterägare får lite kött på benen direkt genom våra trådar. 🥰

• Redigerat 2023-03-28 11:39 av Cireea
[Lilium]
0

#9: Vad menar du? rekommenderas inte hampa strö? :O

[_.djur.vän._]
0

#9: menar du att hamstern har allergi eller ägaren?

Cireea
0

#10 Nej det är nog inte många som rekommenderar det längre med tanke på hur dammigt det är. Även om man inte alltid känner det direkt så lägger det sig ett fint lager med damm över allt i buren. Använde hampa förr men nu är det verkligen dålig kvalitet så jag fick byta.

#11 Hamstern syftade jag på, men även när ägaren reagerar på olika material så kan man behöva utesluta vissa typer av Bottenmaterial.

[Lilium]
0

#12: nehe :O aldrig märkt av!

Cireea
0

#13 Det gjorde inte jag heller förrän jag började dra med handen på burväggarna och inredningen. Så jag bytte direkt och aldrig gått tillbaka, kör YesBox Deluxe numer och är nöjd med det.

Meraxes
0

#14 Samma för mig! Hade hampaströ ett tag och märkte heller inget först, men när jag drog handen längs väggen i buren blev jag täckt av damm :( Bytte till millamore och Carefresh istället 😊

[Lilium]
0

#14: konstigt, jag har testat det nu, får inget damm på handen..

Meraxes
0

#16 Vissa märken kanske inte är så dammiga? Vilket har du? Jag hade hugro har jag för mig…

[Lilium]
0

#17: Det som finns på granngården? Har inte påsen här så jag kan kolla, länkar. https://www.granngarden.se/lattstro-granngarden-hampa-20-kg

Granngårdens Lättströ är ett djurströ tillverkat av hampa, en återväxande naturfiber som odlas ekologiskt och kan komposteras. Lättströ medför ingen egen doft och hjälper till att minimera oönskad lukt.
Cireea
0

#17 Exakt det som jag och många andra använt och upplevt dammiga. Så jag håller mig långt undan den där numer.

[Lilium]
0

#19: Oh okej får titta på andra alternativ då.

Cireea
1

#20 Men om du inte upplever att det dammar eller att dina djur påverkas så måste du självklart inte byta. 😊

[Lilium]
1

#21: Jo men jag tänker att man kan kolla ifall att det blir nått senare.. typ att det är en extra dammig förpackning eller nått :)