Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 137 ggr
gizmo-guldhamster
0

Hamster gräver ej trots 15cm djup spån.

Hej, jag har haft min 10 veckors guldhamster hane i ca 3 dagar. Han bor i en egengjord Bur 110x45x45 cm. Han har burspån på ca 15 cm djup, men vägrar gå till den sidan av buren för att gräva, den är helt orörd trots att jag spridit Foder runtomkring spånet. Är det något fel jag gör?

Mvh.

• Redigerat 2023-03-16 08:25 av gizmo-guldhamster
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Vissa hamstrar gräver inte alls, och för vissa kan det ta flera månader innan de känner sig säkra och börjar gräva.
Eftersom att du bara haft din i tre dagar så behöver du inte oroa dig. Att dem
inte gräver är inte något stort problem.
Om hamstern i framtiden inte gräver så bör du bara ge den möjligheten till andra aktiviteter.

Jillyana
0

Kanske inte gillar materialet riktigt? Norris gräver bara små gropar gör mat i buren men lekar gärna i sin sandlåda slm står i burem :)

[Lilium]
0

#0: vissa hamstrar gräver inte bara, och honor brukar gräva oftare har jag för mig. Men du kan testa ha i mer bottenmatrial och testa olika typer av material eller blanda olika bottenmatrial. Lycka till! :)

Cireea
1

Som flera andra säger så är det otroligt individuellt det där.
Och som #3 säger så tenderar honor att vara lite mer aktiv med att gräva och gnaga jämfört med hanar. Här hemma är det ingen av hanarna som bryr sig det minsta om att gräva trots möjligheter till det. Dom är typiskt "lata" 😂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Lilium]
1

#4: Haha, samma med min hane. Fast nu vid sådär 1,7års ålder så gräver han lite, nu när han fått större Bur ;)

[_.djur.vän._]
1

Testa mera, många hamstrar börjar inte gräva innan dem fått först 30cm