Guld eller dvärg?
Guld eller dvärg vad är era erfarenheter?
Dvärghamstrar har inte varit domesticerade lika länge som guldhamstrar. Därför kan dem vara lite mera rädda. Medans guldhamstrar oftast brukar vara lite lugnare. Dieten kan skilja sig rätt mycket då dvärghamstrar inte ska ha lika mycket fett och socker.
Frågar du efter skillnader mellan dom eller vad vi föredrar?
Du kommer få så otroligt olika svar då allas preferenser skiljer sig, vissa vill bara ha dvärghamstrar och andra bara guldhamstrar. Vissa föredrar bara en viss art av dvärg medan andra gillar alla.
Jag föredrar guldhamster men gillar Kinesisk hamster också (inte för att det är en dvärghamster egentligen men ja). Däremot tycker jag inte alls om varken Rysk vintervit eller Campbells då jag har dålig erfarenhet av dom arterna. Robbar kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en eller träffat en.
Vad gäller skillnader så är det många, du får nog det bästa perspektivet genom att läsa på om samtliga arter då man inte riktigt kan klumpa ihop alla dvärghamstrar och deras skötsel och beteende i samma klunga. 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har haft en guld och äger just nu 3 stycken Campbells.
Det är stora skillnader i beteende , inte bara mellan guld och dvärg utan mellan dvärgarterna också.
Hur hamstern blir beror även på uppfödaren, generna osv osv.
Dvärghamstrar har lite annan diet än guld, speciellt Campbells som har väldigt lätt för att få diabetes.
Gulden jag hade tog ett tag att tämja, men var lätt att arbeta med från första början. Under de 2 åren blev hon blev en otroligt gosig och glad hamster.
När hon levde hos mig så bet hon mig bara ca 3 gånger (mitt fel, jag luktade mat eller skrämde henne). När hon bet mig så bet hon HÅRT, så att det började blöda osv. Dvärghamstrarna som jag har just nu bits helt oprovocerat i nya saker. Dem smakar på dem, och betten känns knappt, bitandet slutar när dem inser att du är en människa. Dem är väldigt sociala redan från början.
hamstrarna har olika dygnsrytmer, guld brukar sova under hela dagen och vakna under kvällen, oftast väldigt sent medans dvärgar har ett lite mer blandat schema, och vaknar lite närsomhelst under dagen och är vakna under natten också
Jag har haft antingen 2guldisar eller en av varje. Min första (Linus) var extremt liten och hade den klassiska grå färgen med ål för en dvärg. Däremot hade han lite av en ”toffs” där bak som påminner mig om hur en långhårig guldhona kan se ut. Så jag kan ha haft en mini guldis som hette Linus men var en Lisa när jag var liten XD.
Båda har varit änglar, inget bitande/naffsande och min nuvarande, Norris är superkelig. Kommer gärna fram ich säger hej, blir kliad på ryggen/bakom lronen etc.
#0: Jag skulle rekommendera guld eftersom att det är enklare att få dem tamare då dem redan är lite lugnare i sitt sett, jag älskar dvärghamstrar (och många har blivit jättetama), men det är nog mer "risk" elr vad man ska säga att guld blir mer.